Paul van der Maesen
Creative Director Warner Bros ITVP NL
2020 - week 50

Geen Eenzame Kerst

In de nazomer ben ik, tegen strikte WB-coronaregels in, even op kantoor. Op de vlucht voor de eeuwigdurende verbouwing bij de buren, hoop ik ongestoord te kunnen werken in een verlaten pand.

Hier geen gehamer en gedreun, maar tot mijn verbazing schallen wel Wham! en Maria Carey door de gangen. De winterhits komen uit een editset, waar de komende kerstspecials van First Dates in elkaar worden gezet.

Al ruim drie jaar werkt het First Dates team, onder de bezielende leiding van Jasper Geel, aan dit van oorsprong Britse programma. De redactie is inmiddels uitgegroeid tot het grootste datingbureau van Nederland. Tienduizenden singles gingen reeds door hun zorgvuldige handen, werden al dan niet gematcht en vervolgens op blind date gestuurd in een tot restaurant verbouwde loods in Amsterdam Noord. Omgedoopt tot de liefdesfabriek.

Hier schuift heel Nederland aan voor een spannende eerste ontmoeting. Jong en oud, wit en zwart, gay en straight, metaalvlechters en vloggers, weduwnaars en studenten eerstejaars. Die diversiteit maakt het programma uniek. Je kunt niet anders dan groot respect hebben voor de dappere singles (2.650 tot nu toe!) die dit spannende avontuur met honderdduizenden kijkers durven te delen. En dan staat die menukaart ook nog eens vol met ingewikkelde gerechten, als entrecote en ceviche. Ga er maar aan staan.

Na het al dan niet splitten van de rekening moeten de singles de knoop doorhakken. Willen zij elkaar nog een keer zien? De kans om tijdens een eerste ontmoeting de ware te vinden is, net als in de echte wereld, klein. Maar First Dates werpt haar vruchten af. Talloze relaties en zelfs huwelijken zijn ontstaan in het restaurant, onlangs werd zelfs de eerste FD-baby geboren!

Voor ons als makers minstens even belangrijk; het programma matcht uitstekend met de kijker. Sinds BNNVARA en NPO3 dit dagelijkse avontuur aan durfden te gaan, staat de titel als een huis op de vooravond. De half miljoen kijkers worden regelmatig aangetikt, de marktaandelen in de doelgroep zijn ver bovengemiddeld en online scoort de serie geweldig.

In de komende kerstspecials, vanaf volgende week dagelijks te zien, beproeven nieuwe singles hun geluk en ook bekende FD-gezichten schuiven aan. Onder hen Rosanne en William, twee gezellige singles die elkaar begin dit jaar in het restaurant ontmoetten en nu stapelverliefd samen de feestdagen doorbrengen. Zalige tv!

Paul van der Maesen
Creative Director Warner Bros ITVP NL

De week van Paul van der Maesen

Creative Director Warner Bros ITVP NL
2020 - week 50