Article header image
Article header image

Sweetspot

Dit was best een moedige stap, want het brengt niet alleen twee businessmodellen bij elkaar, ook intern breng je twee verschillende teams samen. Aan de ene kant de teams die zich volledig focussen op de kijkbeleving van de consument en de performance van het platform. Aan de andere kant de teams die vooral kansen zien voor adverteerders en graag vrijheid, ruimte en bereik willen voor een commerciële boodschap. Twee werelden die samenkomen in SAVOD.

Dan begint het bruggenbouwen en dat is fantastisch om te doen, want voor je ligt nog een lege pagina. De eerste stap was om verschillende experts uit die twee werelden bij elkaar te zetten: de creatieve denkers, data-analisten, BtoC marketeers, salescollega’s, contentmakers. We hebben met elkaar discussies gevoerd en uit die discussies de doelstellingen bepaald en de kaders vastgesteld waar zo een advertentiemodel/product aan zou moeten voldoen. Rekening houdend met de wensen van de consument én van de adverteerder.

Deze sweetspot vinden was, is én blijft een continue uitdaging. Een zoektocht waarbij we veel van elkaar leren en vooral goed naar de consumenten en adverteerders luisteren. Alles wordt getest en getoetst bij beide partijen, want alleen de producten die voor allebei goed zijn, brengen we breed naar het platform. De meest recente voorbeelden zijn onze Pauze Ad, Eye Catcher en de Branded Strip.
De Branded Strip is een advertentievorm waarbij een merk bijvoorbeeld een serie of film aanbiedt op de homepage van Videoland. Dit product is intern ontwikkeld door creatieve collega’s en uitgebreid getest door het Videoland-team. De resultaten zijn net binnen en zien er zowel onder kijkers als onder adverteerders goed uit. Een mooi voorbeeld van deze sweetspot. Zo creëren we samen een consumer centric advertentiemodel met hoge impact.

Carla der Kinderen
Director Marketing, Intelligence & Operations bij Ad Alliance, saleshuis voor diverse publishers en onderdeel van RTL 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Samenwerking

Ik heb een fase gehad dat ik niet wist of ik nu trots moest zijn dat ik al zo lang voor RTL/Ad Alliance werk, of dat je dit gegeven subtiel bij een voorstelrondje overslaat. Het is toch niet echt meer van deze tijd, zo lang bij dezelfde werkgever. Maar ik heb besloten dat ik er gewoon vooral heel trots op ben. RTL en Ad Alliance zijn prachtige bedrijven, met energieke collega’s die allemaal voor het beste resultaat gaan. Er wordt gewerkt vanuit een stevige strategische visie met een heerlijke dosis fanatisme en pragmatisme. Ik hou ervan.

Om het voorstellen nog even af te maken: ik woon in Utrecht, samen met mijn vriend en onze twee zoontjes, een tweeling van tien jaar. Ik ben dol op sport en vooral teamsporten. Jarenlang in verschillende teams gevolleybald, maar uiteindelijk toch overgestapt naar een potje tennis en een rondje hardlopen. Lekker praktisch in een druk leven, al mis ik het sporten in teamverband wel. Denk dat dat ook een reden is dat ik het zo naar mijn zin heb bij Ad Alliance. Daar staat samenwerking intern en extern centraal. En ik mag mezelf deze week weer met mooie en innovatieve samenwerkingen bezighouden.

Bij Ad Alliance hebben we namelijk nieuwe samenwerkingen binnen het SAVOD-domein. Ja, weer een nieuwe term in de media. SAVOD, Subscription Advertising Video On Demand. Veel grote streamingplatforms, waarvoor de consument een abonnement kan nemen (SVOD), bieden sinds kort ook een goedkoper abonnement aan waarbij je ads te zien krijgt. Dat heet SAVOD. Niet een heel sexy woord, maar je zal zien, voor je het weet is dit gemeengoed en onderdeel van het jargon. 

En het is hét antwoord voor de toekomst en onze total video-strategie. Daar waar het bereik van lineaire tv afneemt, neemt het hier in grote stappen toe. De uitdaging en kansen binnen SAVOD zijn namelijk prachtig. Adverteren rondom kwalitatief hoogstaande content op een platform waar consumenten bereid zijn voor te betalen. Dat zijn goede ingrediënten voor een krachtige video-propositie in een brandsafe omgeving. Bij Ad Alliance willen we onze leidende positie uitbreiden en hebben we nieuwe samenwerkingen met een aantal grote SAVOD-partijen. Ons aanbod in het SAVOD-domein bestaat nu uit HBO Max, SkyShowtime en natuurlijk Videoland. Daar ben ik deze week druk mee. En ik neem jullie graag mee.

Carla der Kinderen
Director Marketing, Intelligence & Operations bij Ad Alliance, saleshuis voor diverse publishers en onderdeel van RTL 

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Historische fragmenten

Voor de stad Hilversum, die dit jaar 600 jaar bestaat, heb ik met Hans een reeks historische films gemaakt die in het Filmtheater Hilversum vertoond worden. Iedere twee weken start daar een nieuwe korte film die meedraait in het voorprogramma van alle filmvertoningen. Deze korte films kun je ook online nog terugkijken.

Werken met Hans is heerlijk. Hij vindt de meest bijzondere en hilarische films en fragmenten. Met uit Hilversum bijvoorbeeld Polygoon-verslagen van zwem- en rolschaatswedstrijden. Maar ook bijzondere amateurfilmbeelden van de bevrijding en een huwelijk net na de oorlog. Het amateurfilm-materiaal dat Beeld & Geluid beheert, vormt een gigantisch rijke bron. Zowel voor makers als onderzoekers. Belangrijk is het om ook deze collectie te blijven aanvullen met nieuw materiaal.

Dit weekend, 25 en 26 mei, vindt de eerste editie van Beeld & Geluid Spoelt Terug plaats! Op zaterdag is er een speciaal programma in samenwerking met het MAX-programma Nederland Op Film. Samen met presentator Wim Daniëls gaat Beeld & Geluid op zoek naar nog onbekend amateurfilm-materiaal. Experts staan klaar om meegebrachte 16mm en 8mm films te beoordelen en eventueel in ontvangst te nemen. Mocht je dus nog wat oude films op zolder hebben liggen, en wil je wel weer eens zien wat erop staat? Kom dan vooral zaterdag bij ons langs.

Antal van Elsen
Relatiemanager bij Beeld & Geluid 

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Spontane actie

Heerlijk dus dat mijn agenda deze dag lekker leeg is. Dat betekent ruimte voor het scheppen van orde. Luv it. Dus op de planning van vandaag staan uitwerken van een samenwerking met de NH Gooi streekredactie en MOOS Productiehuis, het stagebureau van het ROC van Amsterdam. Maar ook een plan maken voor de doorontwikkeling van de Gouden Reigers, de vakprijs voor de beste opdrachtfilms, waar Beeld & Geluid sinds dit jaar partner van is en waarbij wij nu ook alle genomineerde films opnemen in onze collectie.

Wat we niet opnemen in de collectie zijn de muziekschatten die de luisteraars van het radioprogramma Jan-Willem Start Op! thuis hebben. Een T-shirt gedragen door Prince, tissues met het zweet van Frank Sinatra, een – inmiddels stukgevallen – mok van Bono, een plectrum van Gene Simmons en een saxofoon van Hans Dulfer. Wel mogen we ze tentoonstellen deze zomer en daar zijn we trots op.
Beeld & Geluid is gastheer van de pop-up tentoonstelling Jan-Willem Stalt Uit!, die vanaf 12 juli te zien is. Het leuke van mijn werk is dat ik dit soort spontane acties mogelijk kan maken. Op naar de vrijdag!

Antal van Elsen
Relatiemanager bij Beeld & Geluid 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Reizend mini-mediamuseum

De Mediaplein Mobiel is een project van Stichting Mediaplein. Een samenwerking tussen Museum Hilversum, Bibliotheek Hilversum en Beeld & Geluid. Ik ben sinds een jaar onderdeel van het vaste team dat werkt aan de ontwikkeling van dit Mediaplein. Waarbij zowel de binnen- als buitenruimte wordt bedoeld van de nieuwe bibliotheek die in 2025 zijn intrek neemt in de Gooische Brink in het centrum van Hilversum, aan de Kerkbrink.
De programmering die wordt ontwikkeld, draagt bij aan het creëren van een aantrekkelijke binnenstad en onderstreept de uniciteit van Hilversum als mediastad. Het gaat daarbij over de media van morgen, maatschappelijke vraagstukken en dialoog en debat.

De Mediaplein Mobiel is een bijzonder project in het kader van de viering van 600 jaar Hilversum. Inwoners én bezoekers worden uitgenodigd om hun perspectief op de stad te tonen door dat in een kijkdoos te verbeelden. Hoe zien zij de toekomst van de stad? Welke herinneringen koesteren ze aan Hilversum? Wat is hun favoriete plek in Hilversum?
De gemaakte kijkdozen worden ‘ingescand’ en vervolgens getoond in een levensgrote versie van de kijkdoos die je zelf kan bezoeken. De Mediaplein Mobiel is als het ware een XXL-versie van de kijkdoos: een ‘mini-mediamuseum’ vol grote digitale schermen en media-technologieën.
Een spannend en groots project met de nodige technische uitdagingen… Maar het is de ontwerpers van DROPSTUFF Media gelukt en vanmiddag zijn om 14.00 uur de eerste creaties te bewonderen. Tot morgen!

Antal van Elsen
Relatiemanager bij Beeld & Geluid 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Een fijne werkplek

Voor de opening van ons museum in 2006 startte ik als communicatieadviseur voor dat toen gloednieuwe museum (wat nadrukkelijk géén museum heette maar een experience). Inmiddels, vier verschillende functies verder, werk ik als relatiemanager binnen het team Veroveren. Een team van elf, met daarin corporate communicatie, sponsoring en fondsenwerving, public affairs, business development, relatiemanagement, corporate design en een marketingstrateeg. Samen werken we aan het veroveren van de wereld met onze taak en missie op ons vaandel. Zowel intern als extern.

Dat betekent voor mij onder andere het bedenken van activiteiten en zoeken naar samenwerkingen met de omroepen en de culturele sector. De Borrel bij de Buren voor alle communicatieteams, een introductieprogramma bij Beeld & Geluid voor nieuwe omroepmedewerkers, de ontwikkeling van een Mediaplein in Hilversum, het maken van een exclusieve reeks historische films voor Hilversum 600 zijn een paar van die projecten. Ik ben de initiator, aanjager en trek de kar in deze projecten. Probeer partijen aan te haken Deze week vertel ik je meer over een aantal van die projecten. Voor vandaag; een mooie dag gewenst!

Antal van Elsen
Relatiemanager bij Beeld & Geluid 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Rechargen

Het zijn hectische weken en dat betekent even geen 100% volle batterij. Maar dat is soms de realiteit. Bij The Recharge Club werken we niet met de utopie dat je iedere dag helemaal in charge bent. De ene week lukt dit en de andere dag wordt meer flexibiliteit van je gevraagd. Door de projecten die lopen, deadlines die in je nek hijgen of omdat thuis meer aandacht van je wordt gevraagd. Dat is het leven en daar werken we mee. 

We draaien deze weken onze programma’s bij verschillende klanten, teamevents, ons eigen club event op 31 mei, we hosten een meedenksessie op 13 juni en doen de dagelijkse business. En dan is er thuis nog de eerste meivakantie van onze dochter, waarin ik mijn best doe om er ook met aandacht thuis te zijn.
Gelukkig heb ik dit weekend tijd om te rechargen, dus toch nog een beetje practice what you preach. Op naar volgende week!

Diede Bouma
Ondernemer The Recharge Club, producent en mama 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Ideale werkdag

We verspillen zoveel tijd aan het multitasken dat we zogenaamd zo goed kunnen. Ieder appje, collega aan je bureau of melding op je computer zorgt ervoor dat je weer 20-25 minuten nodig hebt om in je flow te komen. Als je ambitieus bent, een eigen onderneming hebt en thuis een aanwezige moeder wilt zijn, dan is je tijd schaars en moet je er kritisch mee omgaan. Dus daar ging ik voor mezelf mee aan de slag.

Mijn agenda heb ik anders ingedeeld, zodat ik zo efficiënt mogelijk kan werken. Zo ziet mijn dag er vandaag uit:
06.00 – 08.30: ik begin de dag thuis, met mijn dochter
08.30 – 09.00: mails/apps
09.00 – 11.30: focusblok
11.30 – 12.00: mails/apps
12.00 – 13.00: reistijd/lunch (ok, niet helemaal ideaal 🙂
13.00 – 17.00: programma The Recharge Club bij Happy Horizon
17.00 – 18.00: calls tijdens reistijd
18.00 – 19.30: samen eten/bedtijd
19.30 – 21.30: tijd voor mezelf of toch nog even de openstaande to do’s wegwerken

Morgen weer een nieuwe dag… 🙂

Diede Bouma
Ondernemer The Recharge Club, producent en mama 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Uitdagingen werkgevers

Een nieuwe generatie jonge medewerkers stroomt in op de arbeidsmarkt. Er wordt van alles gezegd en geschreven over hoe jongeren zich bewegen op de werkvloer: ze zijn purpose-driven, maar ook zelfgericht en brutaal. Ze zijn ambitieus, maar ook lui en kwetsbaar. Er bestaat een beeld dat young professionals met een fluwelen handschoen behandeld moeten of willen worden.
Daar geloven wij niet in. Er is niks mis met grote ambities, met hard werken. Soms moet je ook gewoon gas geven. En dat is prima. Zolang de balans maar klopt. Maar het is wel belangrijk dat je je als manager in deze nieuwe generaties verdiept, want onbegrip is een van de grootste energievreters voor young professionals op de werkvloer. 

Dus waar kun je je alvast op voorbereiden:
-️ Generatieverschillen begrijpen
– Persoonlijke ontwikkeling voorop zetten
– Diversiteit en inclusie bevorderen
– Flexibele loopbaanpaden bieden
– Maatschappelijke betrokkenheid vergroten
– Flexibel en remote werken faciliteren
-️ Werk-privébalans ondersteunen
-️ Open communicatiecultuur bevorderen (pas op hiërarchie)

Young professionals hebben behoefte aan een coachende manager. Iemand die zich echt in hen verdiept, probeert te begrijpen en ondersteunt in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Diede Bouma
Ondernemer The Recharge Club, producent en mama 

Bericht delen