Article header image

What the Frans internationaal succes in Cannes

Oude tijden herleven voor Harry de Winter in Cannes. “Voor het eerst sinds Taxi staan ze hier in de rij,” meldt de producent lachend tijdens de internationale programmabeurs MIPCOM.

Dat de veteraan na ongeveer twintig jaar weer eens een hit te pakken heeft, is te danken aan What the Frans. Het nieuwe AVROTROS-programma raakt volgens De Winter “ook wereldwijd een snaar. De kijker heeft een beetje genoeg van candid cameraprogramma’s die mensen erin luizen, of alleen over pranks gaan. What the Frans is positief en er zit ook een drijfveer in. Het toont aan dat je met amusement, een verborgen camera én Frans Bauer toch een programma kunt maken dat ergens over gaat.”

De productie is van DaVID & Co, in juni 2013 opgericht door candid camera-expert David Lipschits, Erica Reijmerink en Harry de Winter. Met een expertise in huis die enige decennia omvat, produceert het bedrijf candid items in de breedste vorm, maar het succes van What the…, zoals het aan het buitenland wordt verkocht, is ongeëvenaard. “We hebben het programma al verkocht aan Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Duitsland, Spanje, Zwitserland en Oostenrijk. En dat is in één dag…,” meldt De Winter trots in Cannes. “Men koopt het format en onze input, zoals David voor consultancy. Het is echt een hype. En toch leuk om hier weer eens op mijn boot te zitten en te roepen: kom maar binnen met je knecht!”

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen