dinsdag 16 januari 2018

Wat blijft er over van rapport Raad voor Cultuur?

Nu het advies van de Raad voor Cultuur er ligt, is het de grote vraag wat ervan overblijft. In afwachting van de reactie van het kabinet, organiseerde de Tweede Kamer een hoorzitting met belanghebbenden en deskundigen. Broadcast Magazine maakt de balans op.

Ten overstaan van de mediawoordvoerders van de Tweede Kamerfracties mocht Inge Brakman begin juni nog eens het rapport komen toelichten, dat ze namens de Raad voor Cultuur schreef over de publieke omroep. De reactie van ‘Hilversum’ heeft een hoog compromisgehalte. Als het gaat om meer inhoudelijke centrale aansturing, dan zijn NPO en omroepen het grotendeels eens met de commissie Brakman. Alleen waar Brakman het steevast heeft over ‘hoofdredacteuren’, daar spreken NPO en omroepen van het nogal vaag klinkende ‘genrecoördinatoren’.

Waar de Raad voor Cultuur, NPO en omroepen het wel roerend over eens zijn, is dat de publieke omroep er voor iedereen is. Tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer waren echter ook andere geluiden te horen. Frank Volmer (op foto) van de Telegraaf Media Groep noemde het rapport van de Raad voor Cultuur teleurstellend. “Ik had er vreselijk veel meer van verwacht. Henk Hagoort noemde de publieke omroep een pijler onder de rechtstaat en Paul Römer sprak in relatie tot de publieke omroep over meningsvorming en sociale cohesie. Maar voor mij hangt de legitimiteit van de publieke omroep helemaal niet aan dat soort zaken. Onafhankelijkheid, sociale cohesie en meningsvorming hoeven niet per se gewaarborgd te worden met publiek geld. Hagoort maakte wat dat betreft een schandelijke vergelijking door de suggestie te wekken dat de drijfveer van alle bedrijven per definitie alleen maar geld is en dat de publieke omroep het alleenrecht heeft op de moraal. Ik kan je zeggen: als je op dit moment geld wil verdienen, is het uitgeven van kranten niet bepaald de beste tak van sport.”

Een uitgebreid verslag van de hoorzitting is te lezen in Broadcast Magazine 335. Nog steeds geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale actie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen