dinsdag 16 januari 2018

Verslag vanaf de NAB: Nederland in Las Vegas

De NABshow is officieel van start. Titel van deze conventie is ‘The Art Of Integration’ en overal zie je hoe de verschillende platforms en media samenwerken binnen één verhaallijn. Er zijn meer dan vijftienhonderd bedrijven op de beursvloer en internationale mediaprofessionals uit meer dan honderdvijftig landen zijn naar Las Vegas afgereisd. Eén van die landen is Nederland: overal om je heen wordt Nederlands gesproken.

In en rond het conventiegebouw valt direct op dat Amerikanen enorm gedisciplineerd zijn als het gaat om in de rij staan. Voor de officiële openingsrede in de Barron zaal van het Las Vegas Hilton staat een meanderende rij van honderden mensen. En iedere toegestroomde bezoeker sluit braaf aan achter de laatste in de rij. Achter in de rij bedenk ik me dat het een dag wordt van keuzes maken: wil ik de uitreiking van de ‘Telly Awards’ meemaken of bezoek ik een aantal ‘special events’ (3D Pavilion, digital television: Audio Loudness, non-real time: LG 3D), het Mobile DTV pavilion, de Radio Pit of het Content Theatre (Carmen in 3D)…?

Eerst de opening van deze conventie door de CEO van de NAB, Gordon Smith. Er wordt een ‘Distinguished Service Award’ uitgereikt aan voormalig CEO Eddie Fritts voor zijn drieëntwintig jaren toewijding aan de NAB en men staat even stil bij ‘onze vrienden uit Japan’ (applaus). 
En dan volgt de aankondiging van het hoofdonderdeel van de opening: de ‘keynote’ van filmmaker James Cameron en cinematograaf Vince Pace (Titanic, Ghosts Of the Abyss, Avatar) – samen goed voor meer dan 4,6 biljard dollars omzet.

In een tweegesprek leggen de heren uit dat ze met 3D een samenwerkingsverband zijn aangegaan met het ‘Fusion Camera System’. Opvallend is hun uitspraak dat er veel mythes bestaan over de ingewikkeldheid en de bijna onmogelijke financiering van 3D films. Cameron vindt dat het tegengestelde waar is: beschouw 3D als een 2D productie en laat de specialisten hun werk op dezelfde wijze doen, dat is het geheim van succes. Vakmensen doen hun werk al jaren en weten precies hoe het moet. Cameron en Pace adviseren en faciliteren het 3D gedeelte – niet meer en niet minder. En dat moet zonder compromis gemaakt worden: de productie mag niet lijden onder het feit dat er in 3D gewerkt wordt. “Het verhaal moet op dezelfde wijze verteld worden.” In 3D sport-productie worden 3D camera’s aan 2D camera’s gekoppeld, waardoor belangrijke camerastandpunten identiek zijn in 2D en in 3D.

3D kanalen verdwijnen volgens Cameron: 3D komt op alle platforms. 3D is volgens Vince Pace de toekomst: eerst moet de stap van de content gemaakt worden (hoe vertel je je verhaal in 3D), dan die van actieve naar inactieve bril en daarna kijken we 3D zonder bril. Dat wordt de grote doorbraak voor de consument. In de visuele voorbeelden viel de schoonheid van 3D in de golfsport op: rustieke beelden met een prachtige diepte voegen echt iets toe.

Na de opening ben ik op zoek gegaan naar Nederlandse bedrijven op de beursvloer. AXON Digital Design ontwikkelt en bouwt modulaire systemen en onderdelen voor de ‘processing’ van audio en video signalen en hebben alle grote mediapartijen als klant. Een onderwerp op de beurs is ‘TV Loudness’ (het effect dat reclame op TV zo veel harder klinkt dan de reguliere programmering). Marketingmanager Geert-Jan Gussen legt uit welke oplossingen Axon daarvoor heeft bedacht. Het bedrijf staat voor de vijftiende keer op de NAB en richt zich dit jaar met name op Amerikaanse klanten. Het gaat goed met Axon, want binnenkort opent het een vestiging in Moskou.

Dutch Media Hub is geïnitieerd door Stichting iMMovator Cross Media Network. Ze verenigt de Nederlandse media industrie als de digitale ‘gateway’ naar Europa met steun van het ministerie van economische zaken. Een heuse ‘Nederland promotie’ in Las Vegas, dus. Simone Smid is projectleider van de Nederlandse afvaardiging en vertelt vol vuur over de activiteiten van de Dutch Media Hub. Ik krijg tenslotte een paar kleine klompjes van Delfts Blauw mee…

Het derde bedrijf – Adtec Digital – is niet helemaal van Nederlandse komaf, maar mag zich officieël ‘MASTER’ distributeur noemen van de volledige productlijn van Adtec Digital voor Noord Europa. Adtec Digital is een toonaangevende ontwikkelaar en leverancier van digitale en IPTV-producten en-oplossingen, waaronder encoders, decoders, multiplexers, ad-servers en managementservers. Steven Cogels vertelt me dat het bedrijf uit Naaldwijk toegevoegde waarde biedt zoals ondersteuning en marktkennis alsmede uitgebreide productkennis.

En zo sprak ik grotendeels Nederlands vandaag. Van de aanwezige regionale omroepen vertelde directeur van Omroep West Gerard Milo met twee technische collega’s op de NAB op zoek te zijn naar verdere automatisering van het uitzendproces. Ook de directeur van RTV Utrecht, Paul van der Lugt, zoekt op de beursvloer naar technische systemen. Verder zijn Omroep Flevoland, RTV Rijnmond en Omrop Fryslân aanwezig. Het wordt gezellig druk op de Hollandse Avond.

Dagelijks doet Koop Geersing verslag van zijn ervaringen op de beursvloer, bij seminars en tijdens netwerkbijeenkomsten op en aan de Las Vegas Boulevard. www.koopgeersing.com

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen