Article header image

Vakvrouw: Maria Goos

Maria Goos schrijft. Voor toneel, film en televisie. En met succes. Ze schreef onder andere Pleidooi, Oud Geld, Familie, Cloaca, Volgens Robert, Volgens Jacqueline, De Geschiedenis van de Familie Avenier en hagelnieuw: La Famiglia, de tv-serie die ze schreef voor de piepjonge producent Lucio Messercola. Pers en publiek hebben het ‘Goosiaans’ ruimschoots in het hart gesloten.

“Ik streef ernaar het publiek te ontroeren, met een lach en een traan,” constateert ze zelf in de serie Vakvrouw in Broadcast Magazine. Want schrijven voor een breed publiek heeft Goos altijd in haar achterhoofd. “Ik zou ontzettend graag de mensen willen hebben die naar musicals gaan, maar die komen niet. Nu is mijn publiek best gemêleerd, hoor. Met verschillende leeftijden en achtergronden. Oumi is een monoloog die ik schreef voor Nasrdin Dhar. Binnen een uur kreeg hij Carré twee avonden vol. Twee keer 1.600 Marokkaanse Nederlanders in de zaal, geweldig. Gewoon via Twitter, er hing niet één poster in de stad. Boem, uitverkocht! Wat een kracht.”

Na de dood van haar moeder, na de diagnose borstkanker, na de scheiding van Peter Blok, het schrijven hield nooit op. “Thuis in bad, aan tafel, in een café of in mijn buitenhuisje, waar het uitkomt. Ik schrijf ook vaak met de hand, ik heb een heel mooi nieuw vulpennetje gekregen dat heerlijk schrijft. Een royale pen, zo heet dat, er komt veel inkt uit. Ik woon nu alleen op de Haarlemmerdijk en hoor ’s ochtends de rolluiken omhoog gaan en iedereen aan de dag beginnen. Dan denk ik: Maria Goos, schiet eens op. Aggie van de bakkerij aan de overkant staat er alweer. En aan het eind van de dag komen fietsers als een soort knudde gnoes voorbij om naar huis te gaan. Ik houd van het ritme van de straat.”

Het volledige openhartige interview met Maria Goos is te lezen in het novembernummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale aanbieding.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen