TV-reclamemarkt herstelt snel na eerste coronagolf
donderdag 22 oktober 2020

TV-reclamemarkt herstelt snel na eerste coronagolf

Na een dramatische eerste helft van het jaar, waar de TV-reclamemarkt met 23% daalde, keerden adverteerders massaal terug naar TV in het derde kwartaal. De TV-reclamemarkt is in het derde kwartaal van 2020 uitgekomen op € 171 miljoen, een groei van 0,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De spotmarkt scoort € 153 miljoen, een stijging van 1,5%.

TV-spotmarkt herstelt snel, vooral via online
Het grootste deel van de TV-reclamemarkt waarover Screenforce publiceert wordt gevormd door de spotbestedingen via het TV-toestel. De TV-spotmarkt heeft zich na de dramatische eerste helft van 2020 als gevolg van de coronacrisis goed hersteld. De spot-omzet via het TV-platform laat in het derde kwartaal nog maar een lichte daling zien van 0,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waardoor de netto omzet uitkomt op € 144,5 miljoen.

In het derde kwartaal van dit jaar laten de bestedingen in de OLV-spotmarkt een flinke stijging zien. Met een bestedingsniveau van € 8,9 miljoen is de OLV-spotmarkt gestegen met maar liefst 59%. Sinds het begin van dit jaar zijn de bestedingen in dit derde kwartaal nog niet zo hoog geweest. De bestedingen in de OLV-spotmarkt betreffen zowel campagnes op de eigen platforms van de Screenforce broadcasters als campagnes op hun eigen YouTube-kanalen.

De non-spotmarkt laat nog geen stijging zien in het derde kwartaal en komt uit op € 18 miljoen, een daling van 5,3%. Opvallend is dat de daling volledig voor rekening komt voor de online video platforms. De TV-platforms realiseerden in het derde kwartaal van 2020 net zoveel bestedingen als in hetzelfde kwartaal van 2019.

Outlook vierde kwartaal positief
Op basis van de campagne-aanvragen voor het vierde kwartaal zijn Ster, Talpa Network, Ad Alliance en ORN positief over het vierde kwartaal. De impact van de extra maatregelen, die onlangs zijn afgekondigd, moet nog blijken.

Echter, veel adverteerders hebben hun marketingplannen in de loop der tijd al aangepast naar de nieuwe werkelijkheid. Waar sommige branches beduidend minder tot helemaal niets communiceren zijn andere branches actiever dan ooit tevoren. Dat geldt zowel voor de e-commerce sector als de zogenaamde bricks-and-mortar sector. Van de laatstgenoemde is die van de supermarkten al begonnen aan een najaarsoffensief op weg naar de feestdagen.

Bron: Screenforce/BM

Bericht delen