Article header image

Timmer: "Wij zijn niet gedreven door kijkcijfers"

Gerard Timmer, sinds 2007 directeur televisieprogrammering bij de NPO, geeft niet vaak interviews. In de nieuwste editie van Blue Shots TV is hij echter uitgebreid aan het woord. Ronnie Overgoor interviewde hem in samenwerking met Broadcast Magazine. In het gesprek benadrukt Timmer dat de publieke omroep niet gedreven wordt door kijkcijfers. “We functioneren wezenlijk anders dan de commerciële zenders. We willen een breed publiek een gevarieerd aanbod bieden, dat is onze taak. Daarom zijn er op Nederland 2 en Nederland 3 uitzendingen voor relatief kleine doelgroepen. Als we daar Oh Oh Cherso uitzenden krijgen we veel meer kijkers, maar dat is niet ons primaire doel.”

Timmer gaat ook in op de impact van on demand-diensten. “Ik denk dat bij sommigen de verwachtingen op dat gebied te hoog gespannen zijn. De komende jaren blijft lineair kijken naar reguliere zenders de toon aangeven. Wel moeten we goed in de gaten houden welke invloed partijen als Google en Apple verwerven als het gaat om de distributie van televisieprogramma’s. Ook de overheid moet op dat gebied waakzaam zijn.”

Bekijk het interview hier.

Bericht delen