Article header image

Sanoma verkoopt mediatak aan DPG Media

Het Finse mediabedrijf Sanoma verkoopt zijn Nederlands-Belgische mediatak, waaronder NU.nl, aan DPG Media voor een bedrag van 460 miljoen euro.

Het Belgische DPG Media, voorheen De Persgroep, is de uitgever van onder meer de Volkskrant, AD, Independer en Tweakers. Naast NU.nl behoren ook merken als Veronica Magazine, Donald Duck, Libelle en Margriet tot Sanoma Media Netherlands.

De deal moet nog worden goedgekeurd door de Autoriteit Consument & Markt en ook de ondernemingsraden moeten nog hun advies uitbrengen. Sanoma verlaat Nederland niet, maar zal zich puur gaan richten op de educatieve tak van het bedrijf, Sanoma Learning.

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, vindt de overname “hard nodig”. “Google en Facebook hebben een heel dominante positie opgebouwd. We denken dat we hier een mooi alternatief tegenover kunnen zetten, met betrouwbare, lokale mediamerken.”

De afgelopen jaren hebben veel fusies en overnames plaatsgevonden in de Nederlandse mediasector. Zo kwamen Telegraaf Media Groep en NRC Handelsblad in handen van het Vlaamse Mediahuis, en nam Talpa Media, van mediamagnaat John de Mol, televisiebedrijf SBS en persbureau ANP over.

Bron: Nu.nl/BM

Bericht delen