Article header image

Reality Check: VOD vs piraterij

Uit recent onderzoek van de Stichting Filmonderzoek blijkt dat in 2011 ruim 1,3 miljoen Nederlanders naar films via Video on Demand (VOD) hebben gekeken; een stijging van 38 procent van het aantal gebruikers ten opzichte van 2010. Het past naadloos in de strategie van onder andere bioscoopexploitant Pathé, dat op 5 december haar eigen VOD-platform lanceerde: Pathé Thuis. We zijn laat, maar nog niet zo laat als de muziekindustrie,” aldus Youry Harvey Bredewold namens Pathé tijdens de vierde editie van Reality Check.

Op deze informatiemiddag op initiatief van marktonderzoekbureau GfK Retail and Technology en vakblad Entertainment Business constateerde Bredewold dat de filmbranche flink te lijden heeft onder onbetaald downloaden (“Anders zou onze markt dubbel zo groot zijn”) en gebrek aan gemak. Pathé Thuis, met meer dan 400 films in de catalogus waar er dertig per maand bij komen, wil dat doorbreken. Onder andere door ook in haar 21 Nederlandse theaters – die dit jaar naar verwachting veertien miljoen bezoekers trekken – volop aan promotie te doen, moet het bedrijf in 2014 3,5 miljoen buys realiseren, met een gemiddelde waarde van rond de € 3,50.

HBO doet het anders. De Amerikaanse kwaliteitszender (It’s not TV. It’s HBO), onderdeel van Time Warner, is sinds 9 februari actief in Nederland, als eerste West-Europese land. Vooralsnog alleen te zien via internet en bij Ziggo, maar volgens marketing directeur Ruth de Jager wordt driftig onderhandeld met meer partijen. De abonnee krijgt drie HD-kanalen voor 14,95 euro per maand, reclamevrij, inclusief On Demand- en HBO Go-service (voor tablets) én de garantie dat nieuwe series te zien zijn binnen 24 uur nadat ze in de VS zijn uitgezonden. Een belangrijk recept tegen piraterij, aldus De Jager.

In het maartnummer van Broadcast Magazine meer over Reality Check, inclusief interessante cijfers met betrekking tot muziekservice Spotify. Voormalig Warner Bros-topman Ruud Lamers, tegenwoordig van BosBrosDigital, past in de videoboodschap zijn eigen ‘reality check’ toe en kijkt in de toekomst.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen