dinsdag 16 januari 2018

Pitchers Media Park Jaarcongres bekend

Op 21 juni komt de Nederlandse media-industrie bijeen op het Media Park in Hilversum om zich in één dag te laten bijpraten over nieuwe mediaontwikkelingen. Traditiegetrouw krijgen vijf startende ondernemers tijdens Media Park Jaarcongres de kans om zich aan het publiek te presenteren. Dit jaar zullen EU1, Flogs, YEL, We Want Cinema en Small Town Heroes in een pitch van twee minuten het publiek proberen te overtuigen van hun business idee.

De volgende bedrijven zullen zichzelf op 21 juni in twee minuten presenteren:

YEL (www.yeltv.com)

YEL, Your emotions live, is een gemakkelijk te gebruiken social TV app waarmee je real-time je beoordeling, commentaar of gevoelens over een TV-programma of evenement kunt delen. Je kunt op elk moment je mening weergeven, dus geen waardering van het hele programma of event, maar van dat moment. Met YEL kun je via je smartphone live doorgeven aan de programmamakers en aan je vrienden wat je vindt. Noem het een moderne applausmeter. Je kunt ook commentaar toevoegen en je reactie direct naar Twitter verzenden. YEL is begonnen in het voorjaar van 2011. Sindsdien hebben ze verschillende succesvolle pilots gedaan, o.a. bij Pauw & Witteman, het PvdA lijsttrekkersdebat en NPO’s TV Lab.

EU1 (www.eu1.tv)
EU1, is een Europees platform waar waar makers hun werk (films, series, documentaires, etc) laten zien, maar ook een plek waar ze door middel van een pitch samen met Nederland een film- of televisieproject gemaakt kunnen krijgen. Kijkers kunnen op EU1 content kijken, maar ook helpen projecten te realiseren. Dit doen ze door pitches te liken, erover te praten en/of financieel te ondersteunen. Onder andere Waldemar Torenstra en Ruben Nicolai behoren tot de initiatiefnemers van EU1. Reden voor de start van EU1 was simpele frustratie – zoals zo vaak bij een innovatie: de makers kregen hun concepten er niet door, dus gingen ze het zelf doen. Inmiddels bestaat het platform 3 maanden, hebben 700.000 kijkers zich aangemeld en zijn er vijf projecten gerealiseerd. De projecten van de makers zullen niet alleen online te bekijken zijn, maar tevens via EU1 partners UPC, Ziggo en Pathe. Onlangs won EU1 de van Speijk prijs tijdens MarCom 2012.

Flogs (www.flogs.nl)
Flogs verbindt evenementen en klanten op een nieuwe manier: met kalender marketing. Flogs synchroniseert event kalenders (compleet met marketing boodschappen) met de digitale agenda’s van je doelgroep. Niet alleen een fijne service, maar voor de event organizer een fijne manier om in direct contact te komen met de consumenten en manier om traffic te genereren. Onlangs sloot Flogs een honderdduizend dollar-contract met de Amerikaanse zender Fox Sport. Televisie uitzendingen zijn eigenlijk ook events en daarom ontwikkelde Flogs een tool voor het mediaconcern, die het televisieschema synchroniseert met de digitale agenda van de consument. Die krijgt in zijn Outlook of iCal-agenda een keurig overzicht van zijn favoriete programma’s. Tijdens MPJC laten ze meer zien van deze case.

We Want Cinema (www.wewantcinema.com)
Terwijl televisiekijken on demand inmiddels gemeengoed is en internet ons op elk moment van de dag een oneindig aanbod voorschotelt, is de bioscoopbezoeker nog afhankelijk van wat het filmprogrammeur belieft te vertonen. Bovendien biedt de digitalisering van de Nederlandse bioscopen allerlei nieuwe mogelijkheden. Zelf kiezen wat er – eenmalig – in de bioscoop draait – dat is het idee achter We Want Cinema Iedereen mag een film uit de online catalogus kiezen en een vertoningsdatum en -tijd prikken. Wel moet een derde van de stoelen bezet zijn, anders gaat het feest niet door. Een testversie van www.wewantcinema.com staat sinds kort online. In september is de officiële lancering. In Amsterdam hebben de bioscopen Eye en de Uitkijk zich aangesloten.

Small Town Heroes (www.smalltownheroes.be)
Small Town Heroes is een spin-off van VRT-medialab, de research en development afdeling van de Vlaamse media industrie. Bij VRT-medialab hebben de Small Town Heroes vanaf 2010 geëxperimenteerd met second screen applicaties. Ze ontwikkelden second screen applicaties voor prime-time programma’s als Villa Vanthilt en Ook Getest op Mensen. Hendrik Dacquin, een van de initiatiefnemers van Small Town Heroes, is een belangrijke pionier met het tweede scherm in België. Hij presenteerde begin 2012 ’15 lessen geleerd van second screen productie’.

Meer over het programma van Media Park Jaarcongres is na te lezen op www.mediaparkjaarcongres.nl

Bron: Immovator

Bericht delen