'TV meest effectieve advertentiemedium'

Televisie is twee keer zo effectief als enig ander advertentiemedium en de effectiviteit is de afgelopen drie jaren toegenomen. Ook levert tv de hoogste return on investment (ROI) op de reclame investering.

SPOT publiceert deze resultaten uit het onlangs door Ebiquity uitgevoerde onderzoek ‘Payback 4, Pathways to profit’, uitgevoerd in opdracht van Thinkbox.

Thinkbox, de marketingorganisatie van alle Engelse commerciële tv-zenders, heeft Ebiquity de opdracht gegeven voor dit vierde effectiviteitonderzoek Payback 4, waarin € 2 miljard aan Engelse reclamebestedingen is geanalyseerd. In totaal zijn 4.500 campagnes onderzocht van meer dan 100 grote Engelse adverteerders, voor tien verschillende branches, in de periode van 2008 tot en met 2014.

Hoofdconclusies van het onderzoek:
TV is het meest effectieve advertentiemedium, twee keer zo effectief als enig ander medium.
De afgelopen 3 jaar is de effectiviteit van TV toegenomen met 2,5 procent. In de retail branche was deze stijging maar liefst 11 procent.
TV levert de hoogste rendement (winst) op de reclame investering. Binnen de FMCG branche ligt het ROI van TV minimaal drie maal zo hoog als elke ander gemeten medium.
TV genereert 33 procent meer online merk zoekgedrag vanwege de toename van multi screening.
TV verhoogt de search resultaten. Voor elke 100 GRP’s krijg je 5 procent meer resultaten.

Elke pond TV besteding levert gemiddeld over de verschillende branches bijna 0,8 pond winst op. Voor de retail branche is dit effect zelfs meer dan dubbel zo groot. Daar levert elke pond TV besteding zelfs 1,9 pond winst op.

Het Engelse persbericht en de webstreams en Engelse sheets van de presentatie met alle resultaten zijn te vinden op de Thinkbox website. Een Engelse samenvatting van het onderzoek staat hier.

Bron: SPOT/Thinkbox/Broadcast Magazine

Bericht delen