dinsdag 16 januari 2018

Nieuwe vormgeving voor Zapp en Zappelin

Vanaf aanstaande maandag is de zendervormgeving van de publieke jongerenzenders Zapp en Zappelin vernieuwd. Er wordt afscheid genomen van de zappelin. Daarvoor in de plaats komt de Zappelin-vlinder.

Nienke, die sinds 2009 is verbonden aan de zender, blijft naast de vlinder het vaste gezicht. Op Zapp wordt er na vier jaar trouwe dienst afscheid genomen van stripfiguurtjes de Zappers en komt er ruimte voor de vaste programma’s en presentatoren van de zender. Met de restyling wordt ook afscheid genomen van de @ en is de nieuwe schrijfwijze Zapp en Zappelin.

Netmanager Suzanne Kunzeler: “Ik ben trots op onze programma’s en presentatoren. Zij bepalen het gezicht van de publieke kinderzenders. Met deze nieuwe vormgeving stellen we de presentatoren en programma’s centraal en benadrukken we nog meer dat het draait om het authentieke, Nederlandse product. Daarnaast zochten we meer aansluiting in look & feel, zodat de zenders voor de kijkers voelen als één familie.”

De overeenkomsten in de vormgeving van beide zenders zit in het kleurgebruik, lettertype en melodie. Het verschil zit in de tone of voice en de eigen content. Nog meer dan anders vormen de programma’s en de presentatoren/karakters de bewijslast waarmee lading aan het merk kan worden gegeven. De Zappers hebben in de nieuwe vormgeving op Zapp plaatsgemaakt voor de presentatoren van onder andere Het Klokhuis en acteurs van de serie SpangaS als vaste gezichten van de zender. Op Zappelin is er met de komst van de nieuwe vormgeving ruimte gecreëerd voor onder andere de verschillende karakters van Sesamstraat en Koekeloere.

Tegelijkertijd met de invoering van de nieuwe vormgeving op televisie is vanaf maandag op de websites van Zapp en Zappelin ook de restyling doorgevoerd. Crossmediaal designbureau Terralemon is verantwoordelijk voor de nieuwe vormgeving. Schimmer Music Productions heeft de bijbehorende audio voor beide zenders ontwikkeld. Terralemon maakte overigens ook het nieuwe logo voor RTL 8.

Bron: NPO/Broadcast Magazine

Bericht delen