Article header image

Crossmediaal concept KRO-NCRV voor kinderen

KRO-NCRV heeft een nieuw crosmediaal concept voor kinderen. In Zappmissie: Lost in the game kan afwisselend live en 24-7 naar verschillende platformen van NPO Zapp worden gekeken.

Drama op TV (de serie Lost in the game) wordt gecombineerd met zaterdagprogrammering (Zappmissie uitzending), live streaming, een live chat via YouTube (elke woensdagmiddag) en een unieke 360-graden game waarin kijkers op hun mobiel naar hotspots moeten zoeken om een eindpuzzel op te lossen (zaterdag t/m woensdag & woensdag t/m zaterdag). Vier onderdelen met een overkoepelend thema: Hoe bevrijd je iemand of jezelf als je gevangen bent genomen? Daarnaast worden sociale kanalen als Instagram, Whatsapp en Snapchat gebruikt om continue in contact te staan met de kijker.

Door via internet live te kunnen participeren creëert Zapp een ervaring die de doelgroep op een nieuwe manier aan de programmering bindt. Daarmee speelt KRO-NCRV in op de trends van real life gaming en de populariteit van game-vlogs. De drempel tussen NPO Zapp en de kijker/gebruiker wordt letterlijk verlaagd omdat de kinderen direct in contact kunnen komen met hun favoriete Zapper en al gamend gezamenlijk dichter bij de ontknoping komen.

De kinderen uit de dramaserie Lost in the game denken dat ze naar een leuk zomervakantiekamp gaan. Eenmaal daar aangekomen blijken ze als proefkonijn te worden ingezet door een gewetenloze gameontwikkelaar. Lukt het hen uit deze game te ontsnappen?

In Zappmissie gaan acht NPO Zapp-presentatoren/acteurs op hun jaarlijkse uitje, maar ook dit jaar loopt het weer mis. De Zappers worden opgesloten in een kasteel en een gewetenloze gameontwikkelaar wil de hen één voor één uitschakelen. Dat probeert hij te doen door de voorouders van de Zappers in het verleden te laten overlijden. De Zappers gaan via virtual reality terug in de tijd om hun voorouders te redden.

Op woensdagmiddag wordt elke week in het kasteel een Zapper in een kamer opgesloten. Namelijk de Zapper wiens leven in gevaar is. De kinderen thuis helpen de Zapper te ontsnappen door online hints te geven. De Zapper zo uiteindelijk te ontsnappen met een code. De code is de koppeling met de missie op zaterdag, deze code is de datum en tijd waar de Zappers naar toe moeten om de voorouders te redden. De ontsnapping van de Zapper is dus nodig om op zaterdag het leven van de Zapper te kunnen redden.

De spelers kunnen rondkijken in een 360-graden kamer door zijn/haar device in verschillende hoeken te bewegen (VR-beleving, maar dan zonder VR-bril). Op verschillende plekken zijn hotspots verstopt die gevonden moeten worden. Elke hotspot levert een nieuwe letter van de Zapper, waarmee je de eindpuzzel kunt oplossen. De game kan gespeeld worden van zaterdag t/m woensdag gedurende 10 weken.

Elke week is er een andere escaperoom met nieuwe interactieve hotspots en challenges. Na de ontsnapping van de Zappers kan er opnieuw van woensdag t/m zaterdag gespeeld worden in de 360 kamer. De code die dan gevonden wordt draagt aan het einde bij aan de ontsnapping uit het kasteel. Ook wordt er dan meer achtergrondinformatie gegeven over de verschillende tijden.

Bron: KRO-NCRV/Broadcast Magazine

Bericht delen