woensdag 17 januari 2018

Netflix stuwt Nederlandse tv-rechtenhandel

Verdwaalde bingewatchers in Chili, Singapore of Zuid-Afrika die een avondje Penoza of Smeris doen via Netflix. Deze droom over nieuwe inkomsten uit rechten schudt Hilversum wakker.

Eindelijk zien ook Nederlandse makers van video – films, documentaires en series –hun ‘windows of opportunities’ flink toenemen. Netflix als grootste VOD-aanbieder en andere, kleinere betaalde videoaanbieders vechten om rechten om de meest attractieve pakketten te kunnen bieden. In Broadcast Magazine 354 een uitgebreide voorbeschouwing op het Mediapark Jaarcongres (MPJC) op 23 juni, waar deze thematiek wordt behandeld.

Netflix investeerde al behoorlijk in Amerikaanse, Britse en Deense content en koopt ook Franse, Duitse en Aziatische producties. Nederland deed tot voor kort nauwelijks mee, terwijl we met bijvoorbeeld Endemol, Talpa, Eyeworks en Blue Circle internationaal wel flink in de bus blazen met tv-formats. Dat verandert nu. Er werden zeker tien Nederlandse deals gesloten, die binnenkort bekend zullen worden gemaakt. “Dat is goed nieuws voor de makers, maar stelt uitdagingen aan de platforms,” zegt Wendy Bernfeld, de meest ervaren ‘dealmaker’ in Nederland en spreker op het MPJC.

Alles over VOD, rechten en (Europese) regelgeving is terug te vinden in het juninummer van Broadcast Magazine. Klik hier en word direct abonnee!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen