dinsdag 16 januari 2018

De Jong reageert op bezwaar aanbodkanaal NOS

NOS-directeur Jan de Jong reageert via een persbericht op het bezwaar dat NPD Nieuwsmedia heeft geuit tegen het Nieuwsaanbodkanaal van de NOS. Hij is verbaasd over deze respons.

“Veel van de partijen die zich achter de kritiek scharen, maken er immers al geruime tijd gebruik van. Prominente opiniemakers als Marc Chavannes en Jeroen Smit hebben het idee van het kanaal gelet op het belang van de nieuwsvoorziening juist omarmd,” aldus De Jong.

“We moeten vaststellen dat ook commerciële aanbieders als ANP en Novum blijkbaar niet adequaat in de behoefte van de krantensites konden voorzien. Daarom vind ik dat het initiatief van de NOS de pluriformiteit van nieuwsvoorziening niet ondergraaft. Eerder is het een aanvulling daarop, zeker voor kleinere mediapartijen die anders helemaal geen videonieuws zouden hebben.”

De Jong laat verder weten dat de NOS partijen als ANP en Novum niet wil dwarsbomen. “We hebben zelfs overwogen om afnemers van het kanaal de voorwaarde op te leggen dat zij slechts een deel van hun video-aanbod van de NOS mogen betrekken. Dat had echter het bezwaar dat je partijen zonder video-aanbod dan dwingt om ook nog ander materiaal af te nemen dat ze misschien helemaal niet willen en/of zich niet kunnen veroorloven. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de clausule dat de NOS geen enkele vorm van exclusiviteit claimt en dat het afnemers volledig vrij staat om videonieuws ook bij derden aan te schaffen.”

Reactie Habets
Naast NPD Nieuwsmedia, reageerde maandag ook Bert Habets, CEO RTL Nederland afkeurend op het voorgestelde NOS Nieuwsfragmentenkanaal: “Laat ik beginnen met voorop te stellen dat wij voor een sterke publieke omroep zijn. Daarmee bedoel ik een publieke omroep met een heldere taakomschrijving en een die niet marktverstorend is. In 2012 stelde ik al dat het een must is om in onze fragmenterende markt een gelijk speelveld te creëren omdat steeds meer internationale partijen hun oog op Nederland laten vallen. Een jaar later hebben zowel Fox als Netflix hun intrede gedaan. Met deze kennis op zak vind ik het opvallend dat de NOS voor een gratis model kiest. Dat is marktverstoring in optima forma.”

Bron: NOS/RTL Nederland

Bericht delen