Article header image

INPUT beleeft succesvolle elfde editie

Met ruim 700 aanmeldingen, 250 meer dan vorig jaar, beleefde INPUT gisteren een geslaagde elfde editie. Het documentaire- en televisiefestival, georganiseerd door de NOS, NPO en het Nederlands instituut voor Beeld en Geluid, vond plaats in Hilversum. Waar soortgelijke initiatieven als de NPOX sneuvelen, blijft INPUT groeien.

Initiatiefnemer Gerard van den Broek: “INPUT is een festival voor en door makers. Het is een aantrekkelijke mix van documentaires, workshops, tv-formats en discussies, waardoor er voor iedere maker wel wat te halen valt.” Het publiek dat op INPUT afkomt, is zeer divers. Gerard: “We hebben veel programmamakers en documentairemakers rondlopen, maar ook journalisten en zelfs een grote groep studenten. Voor die laatste groep hebben we het festival dit jaar uitgebreid naar een tweede dag, waar de nadruk ligt op workshops en presentaties.”

INPUT stond dit jaar in het teken van media-ethiek. In workshops en lezingen werden ‘de grenzen van het maken’ en de bijbehorende ethische dilemma’s aan de kaak gesteld. Zo bespraken Ewout Genemans , Jacomien Nijhof en Barabara Kuipers de verschuivende grenzen binnen reality-televisie en nam de Amerikaanse tv-producent Arnold Shapiro (Rescue 911, Oprah Winfrey) het publiek aan de hand van televisiefragmenten mee langs een aantal belangrijke ethische beslissingen binnen zijn carrière.

Het festival heeft dit jaar extra nadruk gelegd op het netwerkelement. Gerard: “Makers willen andere makers tegenkomen. Om aan die vraag te voldoen hebben we dit jaar het Makers Café geïntroduceerd, waar gasten in gesprek kunnen komen met televisiemakers als Jeroen Pauw, Rick Nieman en Sophie Hilbrand.“

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen