dinsdag 16 januari 2018

IMTC: iedereen zoekt Next Big Thing

De fine fleur van de media- en broadcast business verzamelt zich maandag 9 maart in het Amstel Hotel voor de tweede editie van de International Media Top Convention, kortweg IMTC. Kijk hier naar de video-impressie van de bijeenkomst. 

Op initiatief van 3Rivers en Broadcast Magazine buigen Wayne Garvie, Vincent Dijkema en Gary Carter zich op geheel eigen wijze over de wereldwijde zoektocht naar succesvolle formats en de wijze waarop je die creativiteit (van idee tot tv) kunt structureren en stroomlijnen. Onder leiding van gastheer Twan Huys trapt Garvie af: zijn Sony wil focussen op formats, op distributie en zoekt soms structurele samenwerking met ‘derde partijen’ om series mee te produceren. De toverterm van de avond valt: Intellectual Property.

“De kunst is om de creativiteit naar je toe te trekken. Wie kan The Next Big Thing bedenken en tot in detail uitwerken? Wij kunnen het programma wel vermarkten.” Vincent Dijkema, ex-Talpa en BBC en nu Senior Creative Developer bij het Duitse ProSieben.Sat 1, weet ook: iedereen wil de grote hit bedenken, produceren en distribueren. “Maar: wat is een goed programma vóór het op zender is? Of het nu een format ‘op papier’ is of in een pilot, de grote kunst is om de potentie te herkennen.”

Omdat management zich vaak laat beïnvloeden door de opinie van de politiek (publieke omroepen) of het belang van aandeelhouders (commerciële omroepen) is de reflex in veel gevallen: weinig risico. Dat vermijden van durf is een negatieve trend in tv-land, stelt Dijkema. Gary Carter, Co-CEO International Operations Endemol Shine Group: “Het gaat niet meer om content, het gaat om good content die je over digitale platforms kunt verspreiden. Hoe inventief wij ook puzzelen, het publiek bepaalt uiteindelijk wat aanslaat.”

Alles over de IMTC is te lezen in Broadcast Magazine 343, die zaterdag op de mat valt. Zie ook bijgaande video-impressie.

Nog steeds geen abonnee? Aarzel niet, klik hier en maak gebruik van onze speciale actie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen