Article header image

Geen alcoholreclame in 2018 op drie jongerenzenders

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor 2018 zijn de televisiezenders Disney Channel, Disney XD en Nickelodeon als jongerenzender vastgesteld.

Vorig jaar was TeenNick ook aangemerkt als jongerenzender, maar deze zender bestaat niet meer. Net als vorig jaar is geen enkele radiozender aan te merken als van jongerenzender. 

Voor 21.00 uur wordt helemaal geen alcoholreclame uitgezonden. Daarnaast mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek richten op minderjarigen. Dit geldt zowel voor de inhoud als de platforms waar de reclame wordt vertoond. Daarom laat STIVA elk jaar vaststellen welke zenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt.

Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25 procent van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek wordt uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- of luistercijfers, afgezet tegen het gehele programma- aanbod van een zender. Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en Stichting Kijk Onderzoek (SKO) hebben de onderzoeken uitgevoerd.

Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25 procent worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen.

Bron: STIVA/BM

Bericht delen