Dutch CORE bewijst waarde
Dutch CORE regelt voor de NPO en de publieke omroepen rechtenmanagement en exploitatie. De organisatie is agent bij het verlenen van licenties van (drama)series en documentaires aan commerciële partijen, die in Nederland actief zijn met video on demand-diensten. Managing director Michael Spendel heeft juist in deze coronatijd bepaald geen klagen over werk.
Sinds juni 2019 is Dutch CORE ook de agent voor de verkoop van programma’s van de publieke omroepen in het buitenland (dutch-core.com) en zijn met enkele SVOD-aanbieders de eerste deals gesloten. Bovendien kunnen omroepen via een rechtenmanagementsysteem alle programmarechten effectief beheren zodat distributie, programmering en exploitatie optimaal is ondersteund. “Dat bewijst deze periode echt zijn toegevoegde waarde”, constateert Spendel tevreden. “Er is heel veel behoefte aan content en met een goed gevulde database doet het systeem wat het moet doen en wordt duidelijk inzichtelijk welke titels beschikbaar zijn.”
“Nationaal en internationaal heeft elke omroep dezelfde uitdaging: er ontstaan allerlei gaten in de programmering en wij kunnen ready mades leveren”, vervolgt Spendel. “Er is wereldwijd heel veel interesse in onze titels. De best lopende documentaires zijn op dit moment Voorbij de Emoji (Beyond Emoji), Dance or Die en Corona Crash van VPRO’s Tegenlicht en Corona van het VRT-programma Pano. Maar er is ook behoefte aan luchtiger titels, zoals reis- en kookprogramma’s. Die trend is wereldwijd; niet alleen in Europese landen, maar ook China en Japan kloppen daarvoor aan. En dan met name de lineaire broadcasters.”
“Voor MIPCOM zitten we in een spagaat”
“VOD-partijen zijn vooral geïnteresseerd in drama. Daar ligt zeker onze toekomst, maar nu hebben we nog te weinig drama in onze catalogus. Ik ben daarvoor in gesprek met omroepen en producenten, maar die laatste zijn nu druk met andere dingen, overleven vooral, dus dat ligt een beetje stil. Maar ik ben wel hoopvol over die samenwerking en de kansen die gaan ontstaan.”
“Dat beurzen als MIPTV niet doorgaan, maakt onze business natuurlijk wel lastig; want persoonlijk contact is enorm belangrijk. We zijn wel actief bezig, via nieuwsbrieven en video on line, maar het wordt wel een uitdaging hoe we straks omgaan met MIPCOM (de internationale programmabeurs in Cannes staat gepland van 12 tot en met 15 oktober, red.). We hebben subsidie gekregen voor een Dutch Pavilion, ook al één partner daarvoor binnen en met meerdere potentiële gegadigden gesproken, maar het voelt een beetje ongepast om daar verder over te praten. We zijn eigenlijk bang dat het gewoon niet doorgaat allemaal en een jaar wordt uitgesteld. Maar als MIPCOM er toch van komt, dan hebben we waarschijnlijk te weinig voorbereidingstijd om die Nederlandse stand goed van de grond te krijgen. Dat is een lastige spagaat.”
Bron: BM