Article header image

CvdM heeft “de luiken opengezet”

Het Commissariaat voor de Media bestaat 25 jaar. Prof. mr. dr. Madeleine de Cock Buning, volgens Opzij een van de meest invloedrijke vrouwen in de media, is voorzitter. Haar foto siert de cover van het decembernummer van Broadcast Magazine, waarin ze uitgebreid aan het woord komt.

De Cock Buning: “De laatste jaren hebben we de luiken meer geopend. Dat hoor ik ook vaak terug, zowel uit het veld als ook in de recent aan de Tweede Kamer gezonden evaluatie van ons functioneren. In zekere zin horen we natuurlijk wel enige afstand te bewaren ten opzichte van de media-instellingen waar we toezicht op houden. We hebben een goede balans gevonden. Collega-commissaris Eric Eljon komt uit het veld, heeft korte lijnen met de meeste spelers en weet hoe de hazen lopen. Jan Buné is een autoriteit op het gebied van financieel toezicht en governance. We zitten hier naast het Mediapark, maar niet er op. Het hele gebouw is heel transparant. Letterlijk en figuurlijk een glazen huis. Alles wat wij doen, wordt enorm uitvergroot. Dus zorgvuldigheid gaat voor alles.”

“Wij zijn er om commerciële beïnvloeding van het media-aanbod te voorkomen. De onafhankelijkheid van media-aanbod is een van mijn belangrijke drijfveren om dit werk te doen. Niet alleen de boete helpt, maar juist ook de gesprekken en voorlichtingsbijeenkomsten,” aldus De Cock Buning, die “niet roomser wil zijn dan de paus, maar we moeten de omroep ook de grenzen laten zien.”

Het volledige interview is te lezen in Broadcast Magazine 330. Nog geen abonnee? Klik hier.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen