dinsdag 16 januari 2018

Big Brother nog steeds groot in buitenland

Sinds Big Brother in september 1999 critici de mond snoerde met torenhoge kijkcijfers, is het format – uit de pen van John de Mol en Paul Römer – reislustig. De reality show is inmiddels in 47 landen geproduceerd en in meer dan 120 uitgezonden.

Volgend jaar staan 25 internationale Big Brothers op de rol. Dat is één keer eerder gebeurd: op het hoogtepunt in 2003. “De Nederlandse markt is zich er niet van bewust dat Big Brother nog steeds zo’n groot format is in het buitenland,” zegt Iris Boelhouwer, Managing Director Creative Operations bij Endemol. In de grote landen zit het zestiende seizoen er alweer op en net als je denkt dat je door de landen heen bent, trekt China opeens de portemonnee open.

Big Brother wordt geleverd met een consultancypakket waar je u tegen zegt. Boelhouwer: “Een eerste serie wordt ondersteund met tientallen dagen consultancy.” Zijn we wereldwijd dan niet al flink bedreven in het maken van reality? “De training is vrij noodzakelijk, want het is echt een vak. Big Brother is een heel ander soort reality dan bijvoorbeeld The Bachelor. Het huis moet op een bepaalde manier worden gebouwd, de toepassing en installatie van de techniek luistert heel nauw en je moet leren hoe je moet loggen. Teams worden intensief getraind om processen te managen. In de meeste grote landen is consultancy inmiddels bij de zestiende serie niet meer nodig. Maar ook daar wordt, bij een vernieuwd team bijvoorbeeld, nog wel eens om een dagje training gevraagd. Bij een eerste serie krijg je de volle mep, voor de tweede serie al iets minder, de derde nog iets minder, en daarna weten ze echt wel hoe ze het moeten maken.”

Meer buitenlandse feiten en cijfers over Big Brother zijn te lezen in het novembernummer van Broadcast Magazine. Nog steeds geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale abonneeactie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen