dinsdag 16 januari 2018

Bestedingen tv-reclame bereiken € 1 miljard

De netto bestedingen voor televisiereclame zijn in 2011 met 4,3 procent gestegen en kwamen uit op € 1.017 miljoen. De televisiereclame bestedingen zijn opgebouwd uit spot en non spot (sponsoring) bestedingen. De spot bestedingen stegen met 4,1 procent naar € 899 miljoen. De non spot bestedingen stegen nog sterker met 5,8 procent naar € 118 miljoen.

De spot-omzet is in het vierde kwartaal van 2011 uitgekomen op € 278 miljoen, een daling van 4,2 procent ten opzichte van de record omzet in hetzelfde kwartaal in 2010. Het vierde kwartaal 2010 realiseerde toen een groei van maar liefst 14,3 procent. De groei over de eerste 3 kwartalen van 2011 bedroeg 8,3 procent.

Onder non spot wordt verstaan de omzet die gerealiseerd wordt met billboarding, brand promotions, prize marketing, product placement, programma participatie en andere vormen van sponsoring.  In 2011 is deze advertentie categorie verder gegroeid met 5,8 procent onder impuls van het toenemend aantal mogelijkheden in de prime time programmering van de zenders.

De SPOT-zenders bieden op hun online netwerk de mogelijkheid om commercials te plaatsen rond  een video. Deze markt voor pre roll commercials is sterk in opkomst als gevolg van een toenemend bereik van online video. De online video markt is in 2011 met 16 procent gestegen naar € 11 miljoen.

Voor het eerste kwartaal van 2012 verwacht SPOT nog geen verdere groei van de tv-markt. De nog onzekere economische vooruitzichten voor dit jaar zorgen voor de nodige terughoudendheid aan het begin van het jaar. Mede onder stimulans van de grote sportevenementen, die Nederlanders massaal aan de buis zullen kluisteren, is SPOT voorzichtig optimistisch over de omzetverwachtingen voor 2012. De verwachting is dat de tv-markt in 2012 een groei zal laten zien die ligt tussen de 2 procent en 4 procent.

Michel van der Voort, directeur SPOT: “Met een groei van ruim 4 procent zijn we dik tevreden in een jaar dat toch weer te maken krijgt met economische onzekerheid. Er is in 2011 niet meer aan reclame uitgegeven door adverteerders. Televisie heeft haar groei gerealiseerd ten koste van andere media. Het patroon dat adverteerders in economisch onzekere tijden keuzes moeten maken en kiezen voor de media die bewezen succes sorteren zagen we al in 2011 en zullen we ook in 2012 weer zien.”

Bron: SPOT

SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders.

Bericht delen