Article header image

Bedrijfsresultaat RTL Nederland gedaald

Het bedrijfsresultaat van RTL Nederland is in het eerste halfjaar van 2015 gezakt van 44 miljoen naar 27 miljoen euro. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die mediaconcern RTL Group donderdag bekend heeft gemaakt.

De omzet steeg in Nederland wel van 224 naar 226 miljoen euro. De stijging komt met name uit nieuwe activiteiten van RTL Nederland (‘diversification business’), die relatief minder winst opleveren dan de traditionele activiteiten. Ook heeft RTL Nederland meer geld uitgegeven aan digitale activiteiten, waardoor de winst daalde met 38 procent.

Tegelijkertijd is de advertentiemarkt in Duitsland en Frankrijk gegroeid. RTL Group als geheel zag de omzet in de eerste jaarhelft met een kleine 4 procent groeien tot 2,8 miljard euro. Het bedrijfsresultaat ging met ruim 3 procent omhoog tot 534 miljoen euro. In Duitsland steeg het bedrijfsresultaat met bijna 10 procent, tot een recordniveau van 343 miljoen euro.

Bert Habets, CEO RTL Nederland over de halfjaarcijfers 2015: “De eerste helft van 2015 heeft ons in financieel opzicht niet gebracht wat we hadden gehoopt. Ondanks een stabiele performance van onze zenders hebben de dalende advertentiemarkt en onze investeringen in VOD, nieuwe programmering en nieuwe ventures zijn weerslag op ons winstniveau. Het goede nieuws is dat we een sterke basis hebben waar we op verder kunnen bouwen. Dat en onze drive om steeds weer boven onszelf uit te stijgen, betekent dat we niet wachten met handelen tot de storm gaat liggen.”

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen