BBC-deal bevestigt succes Brugklas
woensdag 17 januari 2018

BBC-deal bevestigt succes Brugklas

Brugklas, de scripted realityserie van Tuvalu Media voor AVROTROS over middelbare scholieren, verovert langzaam maar zeker de wereld. Nu heeft ook de BBC liefst 60 afleveringen besteld om vanaf begin volgend jaar als VOD uit te zenden via iPlayer.

Tuvalu-directeur Taco Zimmerman reageert opgetogen: “Het barst nu los, we hebben echt wel een wereldhitje te pakken. Brugklas loopt inmiddels al in Denemarken, Zweden, Polen en België, dat de Nederlandse versie uitzendt, maar daar komen zeker nog enkele landen bij. Het is een soort ‘sluipmoordenaar’. Overal in de wereld zien zenders jong publiek afnemen en dit is het antwoord om ze er weer bij te halen.”

Dat komt ook door de social mediacomponent, beseft Zimmerman. “Via Instagram, Snapchat en YouTube is de impact enorm, de afleveringen worden online ontzettend goed bekeken. In 2015, 2016 en ik durf wel te wedden ook dit jaar was/is Brugklas het meest gestreamde programma van de publieke omroep.”

Per seizoen worden 81 afleveringen gemaakt, dagelijks in de periode september-december lineair te zien op NPO 3 om 18.00 uur bij Zapp. Dat Brugklas in de doelgroep niet alleen hoge kijkcijfers en marktaandelen scoort, maar ook zeer wordt gewaardeerd, blijkt uit het feit dat het programma dit jaar liefst drie prestigieuze jeugdprijzen won: de Kids Choice Award, de Zapplive Award en recentelijk ook de Gouden Stuiver, na drie nominaties.

Bron: BM

Bericht delen