Article header image

3LAB: vrijplaats van NPO

Hoe kan de publieke omroep talentontwikkeling een structureel karakter geven? Dat is de vraag die de initiatiefnemers van 3LAB zichzelf hebben gesteld. 3LAB is een platform van NPO3, waar jonge televisiemakers met veelbelovende programma formats en concepten het hele jaar door de ruimte krijgen.

Eindredacteur Martien Vlietman komt uitgebreid aan het woord in de rubriek Online Broadcast in het aprilnummer van Broadcast Magazine. “3LAB moet dé plek worden voor vernieuwing en experiment, gericht op jonge makers. Iedereen met een goed idee is welkom.”

Suzanne Kunzeler, netmanager NPO3, gaf in het najaar van 2014 aan dat talentontwikkeling bij de publieke omroep een structureler karakter moest krijgen.
Tot die tijd was er de jaarlijks terugkerende themaweek TV Lab waar nieuwe formats konden worden getest. Programma’s als RamBam, Oudtopia en Streetlab bewezen de potentie van zo’n zandbak voor jonge makers, dus moest er meer ruimte komen. En zo ontstond 3LAB: een omroepoverstijgend initiatief dat het hele jaar doorgaat.

Binnen 3LAB zijn tv en online gelijkwaardig. Op die manier wil NPO3 de aansluiting met de doelgroep 18-35, die steeds minder media consumeren zoals hun ouders dat doen, behouden. Vlietman: “In Hilversum wordt van oudsher iets voor televisie bedacht, en aan de hand daarvan later iets voor op internet. Bij 3LAB kan het beide kanten op.”

Alles over 3LAB is te lezen in Broadcast Magazine 343. Nog steeds geen abonnee? Aarzel niet, klik hier en maak gebruik van onze speciale actie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen