Article header image

Talpa Network maakt direct response effect van radiocommercials meetbaar

De direct response van een radiospot is vanaf nu goed meetbaar dankzij een nieuwe methodiek. Talpa Network ziet een uplift van het aantal webbezoekers direct na het uitzenden van een radiospot. Dit plaatst het medium radio, dat lang gezien werd als vooral effectief voor branding, in een ander daglicht.

Bij tv is het effect van spot-inzet al jaren goed meetbaar. Bij radio was dit voorheen bijna onmogelijk, omdat alleen het uitzendtijdstip van het blok bekend was, maar niet de exacte uitzendtijd van de spot. Het is vanaf nu door een combinatie van tools en data mogelijk om direct response toe te kennen aan één specifieke radio-commercial.

Jan Paul de Groot, verantwoordelijk voor conversiestrategie bij Talpa Network: ”Het achteraf vergelijken van de exacte uitzendtijden met data van onze sites VakantieVeilingen.nl en SlaJeSlag.nl, bewees dat radio wel degelijk een effect op direct response realiseert. Daarnaast hebben we met een aantal partners, zoals de Consumentenbond, Stella Fietsen en Pathé Thuis, testcases gedraaid. Ook hieruit blijkt dat er direct een sterk online effect te zien is.”

Talpa Network wil deze nieuwe inzichten graag delen met elke mediastrateeg en marketeer. Daarom vindt op 29 oktober om 9.00 uur een audiosessie via Teams plaats. Aanmelden kan via mediasolutions@talpanetwork.com. Ook wordt de methodiek toegelicht tijdens de Talpa Network sessie bij de Dutch E-commerce Week op 29 oktober om 11.00 uur.

“De volgende stap is de tv- en radiodata op elkaar leggen en het effect inzichtelijk te maken van gecombineerde campagnes, om zo tot de ideale inzet van grp’s te komen”, aldus Allard Ruyl, CEO Talpa Media Solutions.

Bron: Talpa Network/BM

Bericht delen