dinsdag 20 februari 2018

Radioreclame in de lift

Adverteerders hebben in 2017 meer geïnvesteerd in radioreclame dan in voorgaande jaren. De totale radioreclamebestedingen komen uit op 226 miljoen euro netto. De spotbestedingen zijn gestegen met 1,5 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau.

De radioreclamebestedingen zijn te verdelen in spotreclame en non-spot. De spotbestedingen in 2017 zijn 214,3 miljoen euro; dat is 1,5 miljoen hoger dan in 2016. De non-spot bestedingen – alle merkcommunicatie buiten de reclameblokken – laten een daling zien en komen uit op 11,4 miljoen euro (2016: 12,2 miljoen euro).

Renault liet haar radioreclamezendtijd met 20 procent stijgen en blijft de grootste radioadverteerder van Nederland. Ziggo wist het luisterpubliek ook goed te vinden en zond fors meer commercials uit. Retailers Kruidvat en Lidl waren eveneens meer aanwezig dan in 2016 en bezetten met hun reclame-inzet de derde en vierde plaats.

Liedewij Hentenaar, directeur van het Radio Advies Bureau: “Adverteerders vinden op radio een mooie en betrouwbare omgeving voor hun reclameboodschappen. Radio is vrij toegankelijk en heeft een groot bereik met elke week meer dan 13 miljoen luisteraars. Door de groei van digitale radio zijn er steeds meer commerciële mogelijkheden. 2017 was een jaar zonder grote sportevenementen; dit zorgt mede voor een lichte daling in non-spotbestedingen op radio.”

“De ontdekking van onze Oranjeleeuwinnen kwam in mijn ogen te laat voor goede branded content acties. De finaleplek van het vrouwenvoetbal zal in de toekomst veel meer non-spot acties opleveren. Het was nu meer een verrassing. Adverteerders hebben hun merkcommunicatie vooral ingezet binnen de reclameblokken en dat veelvuldig gedaan.”

Bron: RAB/BM

Bericht delen