NPO Radio 2 blijft marktleider, maar aandeel fors gezakt
dinsdag 19 maart 2019

NPO Radio 2 blijft marktleider, maar aandeel fors gezakt

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode januari-februari 2019 zijn bekendgemaakt. NPO Radio 2 is met een marktaandeel van 12,8 procent de marktleider. Maar de daling is fors, in de periode december-januari was het aandeel nog 17,7 procent dankzij de Top 2000.

Radio 538 staat op de tweede plek met een aandeel van 10,5 procent, gevolgd door Radio 10 met 9,8 procent. Het aandeel van Qmusic is gestegen van 8,0 naar 9,1 procent. Ook het aandeel van NPO 3FM is licht omhoog gegaan van 2,4 naar 2,8 procent. NPO Radio 5 noteerde een stijging van 3,8 procent naar 4,6 procent.

Radio 538 heeft laten weten dat de 538 Ochtendshow met Frank Dane verreweg het best beluisterde programma is tussen 6.00 en 10.00 uur. Het marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar in dit tijdvak is 20,3 procent en daarmee staat de 538 Ochtendshow, de opvolger van Evers Staat Op, op ruime voorsprong ten opzichte van de andere ochtendshows.

Het marktaandeel van de nieuwe middagshow Veronica Inside is in de doelgroep man 20-49 jaar in de maanden januari-februari gestegen met 24 procent. Veronica Inside scoorde in de eerste totale meetperiode 6,1 procent marktaandeel. Wilfred Genee en zijn team, die sinds 7 januari te horen zijn bij Radio Veronica, maken hiermee een goede start bij het radiostation.

Het MAX-programma Haandrikman! op NPO Radio 5 is met een luisteraandeel van 11,5 procent over januari en februari het best beluisterde radioprogramma onder 55-plussers.

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.156 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 37 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

Bron: NLO/BM

radiocijfersfeb500

Bericht delen