NLO stelt lancering nieuw luisteronderzoek uit
vrijdag 8 april 2022

NLO stelt lancering nieuw luisteronderzoek uit

Het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) heeft in overleg met haar onderzoekspartners Ipsos en Kantar besloten de lancering van het nieuwe luisteronderzoek uit te stellen tot later dit jaar. Deze extra tijd stelt de onderzoeksbureaus in de gelegenheid om een volledig panel op te bouwen. Zodra de opbouw van het representatieve panel gereed is, wordt de radiomarkt voorzien van robuuste luistercijfers.

Het nieuwe luisteronderzoek maakt deel uit van het NMO Multimedia Panel dat de currencies van TV, radio en online media voedt. Het panel voldoet aan de hoogste internationale normen voor ontwerp, gegevensverzameling en -verwerking en zal bestaan uit 3.500 personen, die allen worden uitgerust met de Ipsos’ MediaCell-meetapp. Uit de eerste bevindingen blijkt dat het onboardingsproces en het vervolgens vasthouden van panelleden die gebruik maken van de Ipsos-technologie langzamer verloopt dan verwacht.

Irena Petric, Service Line Lead Audience Measurement van Ipsos Nederland: “We bouwen aan een onderzoek met een heel nieuwe manier van meten. Een innovatieve methode waarbij de adoptie in de Nederlandse markt ons voor nieuwe uitdagingen heeft gesteld, onder andere ten aanzien van de installatie en het onboarden van deelnemers.”

De werving vindt voor het grootste deel plaats binnen de beschikbare access panels van onderzoekbureaus Ipsos en Kantar. Om de opbouw van het panel te versnellen, worden extra wervingsbronnen en -technieken ingezet om het panel te werven, te balanceren en te behouden.

Jonathan Brown, Managing Director Kantar Media Nederland: “We werken nauw samen met NLO en haar partners aan de co-creatie van de geïntegreerde mediameting. We implementeren uitgebreide wervingsmethoden en verbeterde communicatie om de acceptatie van de Ipsos MediaCell-technologie onder het panel te versnellen. Hierbij kijken we uit naar een situatie waarin de data binnenkort worden vrijgegeven, zodat we met de industrie kunnen samenwerken om de dienst verder te verbeteren en te ontwikkelen.”

MediaCell+ app
Het nieuwe luisteronderzoek is gebaseerd op een hybride meetmethode waarbij de kern bestaat uit een meting via een smartphone-app. Hiervoor wordt de MediaCell+ app van Ipsos gebruikt die passief het luistergedrag op alle apparaten en platformen meet. Kantar draagt zorg voor de werving van panelleden. De metingen in het NMO Multimedia Panel leveren naast de radio-currency, ook inzicht in het online gedrag op de smartphone en zullen bovendien een aanvulling zijn op de kijkcijfers.

Het aantal actieve panelleden is al groot genoeg om alle inhoudelijke voorbereidingen te treffen die ook nodig zijn om te komen tot nieuwe luistercijfers. Er wordt inmiddels schaduw gedraaid en de eerste data worden geanalyseerd. Wanneer het nieuwe NMO Multimedia Panel volledig en stabiel is, zal de transitie naar de nieuwe currency gemaakt kunnen worden.

Bron: NLO/BM

Bericht delen