Broadcast Media Society over de toekomst van radio
Sven Kockelmann had er zichtbaar zin in tijdens de Broadcast Media Society (BMS) in de Burgerzaal van het Hilversums Raadhuis. De tv- en radiopresentator stond oog in oog met drie hot shots in audioland: Menno Koningsberger (CEO Talpa Radio), Carlo de Boer (algemeen directeur 100%NL/Slam!) en Jurre Bosman (radiodirecteur NPO). Onderwerp: de toekomst van radio.
In BM 364, die vandaag verschijnt, is een uitgebreid verslag van deze BMS te vinden en de BMTV link op deze site biedt een korte video-impressie. Menno Koningsberger voorziet een “combinatie tussen lineaire radio en het samenstellen van je eigen playlist. Die twee werelden groeien naar één nieuwe audiowereld toe. Maar het publiek en adverteerders, dat zijn nu nog twee typen luisteraars. Intussen weten we via internet precies wie er luisteren. Naast broadcasting biedt dat dus ook kansen voor één-op-één radio met duidelijke profielen, want het is voor commerciële omroepen natuurlijk heel relevant om adverteerders aan boord te houden.”
Op de vraag of zenders niet meer kunnen inspelen op het fenomeen vloggen waarmee je via video vooral jongeren kunt bereiken, was met name Giel Beelen vanuit de zaal uitgesproken. “Vloggen is een vak apart. Kay van der Ree is een talent bij 3FM, maar wat ik vooral zie is dat het nu veel meer om personalities gaat die zich op allerlei platforms profileren. Daar zou ik – als zender – wel de vruchten van willen plukken.” Op de slotvraag van Sven Kockelmann welk medium de toekomst heeft – radio of tv? – klonk het trio opmerkelijk eensgezind: “Audio!”
Bron: BM