Article header image

Afscheidsinterview met Henk Kok

Met zijn knauwende stem en ongezouten vraagstelling verwierf Henk Kok een cultstatus bij NOS Langs de Lijn. Na 32 jaar neemt hij afscheid. “Groningers zijn te eerlijk om aardig te worden gevonden,” constateert Kok in het juninummer van Broadcast Magazine.

Ferry de Groot, jarenlang zijn eindredacteur bij Langs de Lijn, prijst de 68-jarige Kok om zijn kritische aanpak. “De meeste verslaggevers zijn geneigd hun echte mening niet uit te spreken, uit vrees dat spelers geen interviews meer willen geven. Dat risico heeft Henk altijd koud gelaten. Hij deed niet aan relatiebeheer.”

Zijn breedsprakigheid vond Kok zelf ook weleens een probleem, zijn noordelijke tongval minder. Evert ten Napel liet er met logopedie iets aan doen. “Evert ging zich definitief in het westen vestigen, dan zou ik het ook hebben gedaan,” zegt Kok. “Ik heb mijn kansen wel gehad om bij TROS-radio in vaste dienst te komen of bij NCRV-radio toen Heinze Bakker naar de NOS vertrok, maar ik vond het toch wat gewaagd om mijn baan in het onderwijs op te geven.”

Ook bij de NOS heeft Kok kansen voorbij laten gaan. Hij was gevraagd voor de Tour de France. “Ik versloeg het amateurwielrennen. Dat is niet de bagage waarmee je de Tour instapt. Je moet op zijn minst alle voorjaarsklassiekers hebben gezien, zodat je ook zelfvertrouwen hebt. Dat miste ik. Het risico dat je fouten gaat maken, is dan groot.”Exact om die reden bergt Kok zijn radiomicrofoon nu op. Zijn ogen gaan langzaam achteruit.

Dat hindert hem vooral bij avondwedstrijden met fel kunstlicht. “Ik heb al een paar keer de verkeerde speler genoemd. Dat komt ook doordat de commentaarpositie van de radioverslaggever in het stadion steeds slechter wordt. Altijd zaten we op de middenlijn, nu zowat achter het doel. Je hebt weliswaar een monitor, maar die heeft vaak een widescreen shot, dan zie je het nog niet.”

Het complete interview met Henk Kok is te lezen in Broadcast Magazine 335. Nog steeds geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale actie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen