Article header image

2doc: The End of Fear

Wie is er nog bang voor rood, geel en blauw? Vijftig jaar na Who’s Afraid of Red, Yellow, and Blue III stelt regisseur Barbara Visser via de levensloop van dit beroemde en befaamde kunstwerk opnieuw de vraag: wat is kunst, wanneer is kunst echt, wat is de waarde en wie bepaalt dat?

In The End of Fear wordt de bewogen geschiedenis van het schilderij Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III (1966/67) van Barnett Newman verteld vanuit de kunstenaar, de kunsthater, de media en de museumdirecteur. Zelden riep een kunstwerk zoveel vragen op en lokte het zoveel emoties uit. De zware aanslag op het werk door een bezoeker in 1986 werd gevolgd door een controversiële restauratie en rechtszaak. De ‘million dollar question’ blijft: zien we een origineel of een kopie?

Regisseur Barbara Visser, zelf beeldend kunstenaar, grijpt de vernieling van het schilderij aan voor lastige vragen over de positie van moderne kunst in de samenleving. “Newmans werk was voor mij emblematisch voor het nieuwe en de angst voor het nieuwe. Het is visueel een ontzettend simpel werk, maar in de film zie je hoe krankzinnig moeilijk het nog is om het werk fysiek na te maken. Je kunt zeggen: het is maar gewoon verf op een doek, maar tegelijkertijd symboliseert het alles waar mensen die kunst willen diskwalificeren zich tegen afzetten”, zei ze begin dit jaar in het Parool.

The End of Fear ging in première op het International Film Festival Rotterdam en is geselecteerd voor CPH: DOX, Hot Docs, Docaviv, Docfest München en als openingsfilm voor Panorama Europe. Regie Barbara Visser, geproduceerd door De Familie Film & TV in coproductie met VPRO. Deze productie is tot stand gekomen met steun van Nederlands Filmfonds, Mediafonds en Mondriaan Fonds.

Uitzending: 30 mei

Bericht delen