BMplus

Mediapersoon van het Jaar

Sven Sauvé is door mediavakblad BM uitgeroepen tot Mediapersoon van het Jaar 2023. De redactie reikte deze prijs voor de 33e keer uit. Sauvé kreeg de bijbehorende wisselbeker overhandigd door Arjen Lubach, de Mediapersoon van 2022.

De kroon op zijn werk – fuseren met Talpa – was hem weliswaar niet gegund, maar toch heeft BM redenen genoeg om Sven Sauvé (49) te kronen tot Mediapersoon van het Jaar. De CEO van RTL Nederland (sinds 2017) was de aandrijver van de succesvolle transformatie van een traditioneel ‘B2B’ tv-bedrijf naar een ‘B2C’ mediabedrijf, met Videoland als blinkende parel op die kroon. Als enige lokale platform in heel Europa bekleedt dit toch enigszins klassieke merk de nummer 2-positie in Nederland met inmiddels ruim 1,3 miljoen abonnees.

Een prestatie van formaat, evenals de resultaten op de in zwaar weer verkerende reclamemarkt. Over 2022 bleek zelfs een recordwinst te zijn geboekt (161 miljoen euro op een omzet van 636 miljoen) en ook voor dit jaar zijn de commerciële vooruitzichten (relatief) gunstig, zeker binnen de Duits-Luxemburgse aandeelhoudersgroep.

Sven Sauvé

Dat RTL Nederland behalve in Videoland ook flink blijft investeren in de uitstekende nieuwsvoorziening, marktleider is met haar lineaire zenders én verantwoordelijk is voor twee van de spraakmakendste, best scorende programma’s van 2023 (De Verraders en B&B Vol Liefde), is voor BM aanleiding om Sven Sauvé als hoogst verantwoordelijke te eren als Mediapersoon van het Jaar, voor de 33e keer in de historie van dit mediavakblad.