Taco Tackelt: Bommetje
maandag 25 november 2019

Taco Tackelt: Bommetje

Discussies over de NPO worden altijd langs dezelfde lijnen gevoerd. Minder reclame, minder omroepen, minder internet en minder salaris voor Matthijs van Nieuwkerk. We weten waar dat toe leidt: vaarwel jongere kijkers, dag lieve Eva!

Het lijkt wel of je sommige standpunten niet mag verkondigen. Not done. Dat is echt een probleem. Het verkokert de discussie. Men durft te weinig een bommetje te gooien. Laat ik dat eens proberen. Ik vind dat Matthijs van Nieuwkerk meer moet verdienen. Niet alleen Mathijs trouwens. Frans Klein ook. Dat hij met zijn broer samen kleine crediteuren in de vangrail drukt en of dat wel samengaat met eindbaas zijn over programma’s als Opgelicht en Radar dient openlijk te worden besproken. Dat iemand met zijn programmatische gave meer zou moeten verdienen ook. Mensen die zeuren over NPO-salarissen bedrijven populisme. If you pay peanuts, you get monkeys. Er is géén causaal verband tussen capaciteiten en marktwaarde. Wel correlatie. Tot zover de kleine bommetjes. Nu zwaarder geschut.

Stop het geld in
programmamakers
als Matthijs, niet in
distributietechniek
en salesmensen

De NPO heeft recent overwogen zich terug te trekken uit NLZIET en een overeenkomst met Netflix blijft in de la liggen. Daarnaast houdt ze krampachtig vast aan drie netten met zelf verkochte reclame.
Hoeveel geld zou de NPO kunnen besparen als ze – zonder minder programma’s te maken – zou stoppen met lineaire doorgifte van NPO 2, NPO 3 en zelfstandige reclameverkoop door de Ster? En nu we toch bezig zijn: stop ook met het bouwen van eigen videoplatforms als NPO Start. Ik herhaal voor de zekerheid: zónder minder programma’s te maken. Stop het geld in programmamakers als Matthijs, niet in distributietechniek en salesmensen.

NLZIET is een goed coöperatief platform. RTL en Talpa betalen mee aan de ontwikkeling. De perfecte publiek-private samenwerking. De markt betaalt mee en de NPO (lees: de overheid) versterkt met zijn gesubsidieerde product de positie van het bedrijfsleven (lees: RTL en Talpa) in de reclamemarkt. Dat is goed, want ook RTL én Talpa zijn cruciaal voor de pluriformiteit van het Nederlandse landschap.
Je wilt natuurlijk niet afhankelijk zijn van één platform. Gelukkig is daar de Ziggo Go app die is ontwikkeld met Liberty Global-geld. Heerlijk. En dan zijn er ook nog YouTube/Google, Facebook, Netflix, Dplay en lokale helden als Videoland en KIJK. Maak daar distributiedeals mee, waarbij je de lokale partijen een bescheiden voorsprong geeft.

Talpa, RTL, Facebook en Google kunnen echt wat als het gaat om videodistributie en reclameverkoop. Zelfs het machtige Ziggo laat zijn reclameverkoop over aan RTL’s Triade Media. Samenwerking is cruciaal. Zorg dat NPO-producten in alle schappen liggen. Bouw geen eigen winkels. Doet Unilever ook niet. Een NOS Nieuws app is nuttig, maar proberen een beter videoplatform te bouwen dan NLZIET of Ziggo GO? Proberen efficiënter reclame te verkopen dan Talpa, BrandDeli of Google? Dat is echt overmoedig. Je hoeft als NPO geen eigen techniek en sales te hebben anno 2019.

Eén lineair goed geprogrammeerde ‘etalagezender’: NPO 1 met door een derde verkochte reclame. Een superkanaal, voor nieuws en late night, voor evenementen en calamiteiten. Daarnaast het hele aanbod on demand beschikbaar maken op NLZIET en andere platforms in gezonde hybride advertentie- en/of abonnementsmodellen. Uiteindelijk zal de NPO dan veel meer mensen bereiken dan in de NPO Start (Plus) bubbel.

Taco Jelgersma

Bericht delen