Article header image

Taco Tackelt: Zomer van de intentie

“(…) Het gaat niet meer om de intentie waarmee je iets zegt (…)”, zei Diederik Gommers tegen Wilfred Genee. Ook Op1 besteedde gretig aandacht aan de Veronica Inside-rel. De intentie waarmee je iets zegt of doet, is de basis voor begrip. Uit de woorden ‘niet meer’ maak ik op dat Gommers van mening is dat intentie een houdbaarheidsdatum heeft. De intentie doet er een tijdje toe en dan ineens niet meer. Onzin.

Intentie is dé ultieme rechtvaardigingsgrond. Een beroep op redelijke intentie kan bijna altijd direct worden beoordeeld. Iedereen kan dat. Mensen zeggen en doen dingen meestal om een achterliggend doel te dienen. Als dat doel oprecht is en redelijk wordt behartigd, ontstaat meer ruimte om dingen te zeggen en te doen. Dan ontstaat begrip en respect.

Genee wilde spraakmakende televisie met als achterliggend doel hoge kijkcijfers. Toen dat verkeerd uitpakte, had hij in de volgende uitzending louter de intentie ‘zijn eigen straatje schoon te vegen’. Derksen werd door Genee tweemaal schaamteloos gebruikt. Verkeerde intentie.

Een directieve mail van John de Mol beëindigde de discussie. Veronica Inside gaat door. De intentie van Derksen is glashelder. Geloofwaardig blijven. Hij schenkt de helft van zijn gage aan goede doelen.

De Mols intenties waren bij de directie van Talpa Radio kennelijk niet duidelijk

De Mols intenties waren bij de directie van Talpa Radio kennelijk niet duidelijk. Als je honderd mensen kunt ontslaan zonder dat het eindproduct significant verandert, was niet duidelijk dat winst de intentie is.

Ook in de FOX Sports/VodafoneZiggo-discussie speelde intentie een centrale rol. Het interesseert FOX niet of u kijkt. Daar hoor je ze ook niet over. Ze hebben het alleen over hun succesvolle ‘affiliate strategie’; iedereen verplicht € 2,50 laten betalen voor voetbal waar te weinig mensen vrijwillig € 17,50 voor willen betalen. Verkeerde intentie.

Ziggo weigerde. Niet omdat ze abonnees niet op kosten willen jagen. Het meeverkopen van kanalen met weinig kijkers is onderdeel van het businessmodel. De intentie van duopolist Ziggo is winstmaximalisatie op basis van klanteigendom met een verticaal geïntegreerd totaalproduct. Ze willen dat voetbal wel, maar tegen een lagere prijs dan kleinere distributeurs. Als verwacht is er een compromis.

FOX moest door de knieën. De grote broek die het in 2016 tegenover het kleine Tele2 wel aanhield, zakte tegenover Ziggo snel op de enkels.

Als intentie en achterliggend doel helder zijn, is veel aanvaardbaar. Daarom maken organisaties waarvan de achterliggende intentie niet duidelijk is mij bang. Rabobank en ANWB, brrr. Geen winstoogmerk, maar wel marktconform gedrag én tarieven. Geef mij maar ING of Routemobiel. Zelfs van eventueel onfrisse aandeelhouders begrijp ik wat ze willen.

Intentie doet ertoe omdat anders de vrijheid van spreken en handelen beperkt wordt. Intentie moet worden uitgesproken omdat het helpt te (be)oordelen. Derksen en De Mol verdienen respect, de opstelling van Ziggo is begrijpelijk én ik voorspel dat de businessmodellen van FOX Sports en Wilfred Genee op termijn onhoudbaar zijn.

Mijn intentie? Prikkelende stukjes schrijven, opdat dit leidt tot leuke discussies én adviesopdrachten.

Taco Jelgersma

Bericht delen