Taco Tackelt: De A’s van Talpa
Donderdag 17 december 2020

Taco Tackelt: De A’s van Talpa

U weet ongetwijfeld dat je moet oppassen voor ‘A’s’. Advocaten, accountants, ambtenaren, agenten, aartsbisschoppen en adviseurs. Levensgevaarlijk.

Grootste probleem bij A’s is dat ze nooit toegeven dat ze een verkeerde keuze hebben gemaakt of geadviseerd. Een A zit nooit fout. Een A borduurt voort. Een A stuurt bij. Iedereen kan slachtoffer worden van een A. Hoe groot je ook bent.

Op 16 september 1999 ging Big Brother van start. De bedenker had zoveel vertrouwen én financiële middelen dat hij Veronica voorstelde op basis van een revenue share te produceren. De rechten werden goud waard.

Rechtencreatie en productie is door de ontwikkeling van infrastructuur en devices een nog steeds groeiende sector. Het aantal aggregatoren blijft groeien. Als je eigenaar bent van contentrechten of van de klantrelatie, dan heb je macht. Allebei maakt je onoverwinnelijk. Daarom produceren omroepen steeds meer zelf en wil iedereen een eigen app. Als je geen rechten én geen klanteigendom hebt, is je toekomst onzeker.

Ik verwedde dozen wijn dat de SBS-zenders in de over drie jaar uitgesmeerde verkoop van productiehuis Talpa Media waren meegenomen. Geheim side lettertje, ITV 6, 7 en 8. Logisch. De verliezen waren al substantieel en het marktaandeel beperkt. Kroonjuweel Talpa Media verkopen zonder de zenders? Dat zouden de A’s van Talpa nooit doen.

De PowerPoint
slides zagen er
ongetwijfeld
fantastisch uit

Dus wel en dus moest er een nieuwe strategie komen. De fout toegeven, is geen optie. Ze bedachten de Big is beautiful, buy it, buy the people, one stop shop for advertisers, data network strategy. De PowerPoint slides zagen er ongetwijfeld fantastisch uit. De televisie- en radiozenders van Talpa vechten dagelijks om marktaandeel. Voetbal TV strandde op wetgeving. Alle andere sectoren waar Talpa Network actief is, vragen inmiddels om nieuwe PowerPoint slides. Hoewel er stevig is gereorganiseerd, kun je de cash burnrate nog steeds ruiken.

Waarom roept niemand heel hard: joehoe, we zaten fout, dit model gaat niet vliegen. We zijn te breed, te kwetsbaar, onbestuurbaar en dus onverkoopbaar. We moeten ballast dumpen. Een persbureau, veilingsites, gameplatforms, datatanks, reclamecreatieven, reclameverkopers, mediastrategen en tijdschriften. Verkopen.

We herinvesteren in content waarmee we via KIJK klantrelaties ‘kopen’ aan de onderkant van de markt. We testen formats van derden in ruil voor rechten en af en toe proberen we een eigen idee. Gewoon omdat het kan. De verkoop van spot en non spot laten we lekker aan iemand anders over. Elke twee jaar aanbesteden.

Die zenders met rechten en klantrelaties verkopen we binnen vijf jaar aan een buitenlandse branchegenoot die footprint in Nederland wil. Of aan een branchevreemde partij die te veel naar zijn A’s luistert ☺.

Last but not least: zo’n overzichtelijk bedrijf kan strak geleid worden door één bevlogen ondernemer. Na verkoop kan ook hij terug naar de lucratieve basis. Nieuwe programma’s bedenken. Als hobby of als werk, dat maakt niet uit. Want een grote creatieve geest met financiële middelen heeft géén zender of ‘network’ nodig. Dat leerde de sector al in 1999. Van De Talpa zelf.

Taco Jelgersma

Bericht delen