Article header image

London Calling: Leeg

Op het moment dat ik deze column schrijf, had ik in de trein moeten zitten van Zermatt naar Genève om daar het vliegtuig te pakken naar Amsterdam. Op en neer om de International Media Top Convention toe te spreken, die 3Rivers al jaren samen met BM organiseert.

We zouden het gaan hebben over de geweldige tijd die we in de audiovisuele media beleven. De dynamiek is nog nooit zo groot geweest: de impuls die de direct-to-consumer activiteiten geven aan onze industrie kent zijn weerga niet. Immers, er wordt wereldwijd minimaal twintig miljard dollar extra uitgegeven aan content productie, met name scripted programmering.

Marktleider Netflix en een lange lijst van andere SVOD operators investeren grote bedragen in gloednieuwe producties van hoog niveau. Broadcasters laten zich ook niet onbetuigd en verdedigen hun positie door meer te investeren in lokale programmering. Waar men vroeger ruwweg een derde van het programmabudget besteedde aan internationale series, daar wordt nu veel meer geïnvesteerd in lokale programmering. Niet alleen lokaal drama, maar ook entertainment shows en factual vinden gretig aftrek. Wat resulteert, is een dynamische markt en dat beeld is vrijwel over de gehele wereld hetzelfde.

Op de IMTC zou
het gaan over deze
fantastische
ontwikkeling

Op de IMTC zouden we het gaan hebben over deze fantastische ontwikkeling. Netflix-manager Lina Brouneus zou het hebben over de ontwikkeling die Netflix doormaakt. Waar komt het bedrijf vandaan in haar content strategie en, vooral, waar gaat het in de komende jaren heen? Markus Schaeffer, CEO van All3 Media in Duitsland en Christophe Thoral, CEO van Lagardère, zouden aanwezig zijn om hun visie te geven op de Nederlandse televisieproductiemarkt.

Hun bedrijven zijn eigenaar van respectievelijk IDTV en Skyhigh TV en hebben al jaren terug geïnvesteerd in Nederland. Tegelijk zouden ze ook ingaan op specifieke ontwikkelingen in hun eigen landen: de stappen die de Franse overheid zet om internationale spelers te dwingen maximaal te investeren in de Franse markt (jazeker, de exception Francaise uit de film wereld maakt ook zijn intrede in tv-productie) en de fundamentele verandering in de Duitse scripted markt, die altijd zo conventioneel en puur op Duitsland gericht was en nu met producties als Dark en Deutschland 1983 ook een internationaal publiek bereikt.

Klapstuk op de avond zou Marco Bassetti zijn, die dit jaar het grootste tv-productiebedrijf in de wereld gaat leiden. Immers, Banijay (volgestouwd met ex-Endemol managers) neemt, als de Europese Commissie het ook goed vindt, EndemolShine over. Daarmee ontstaat een productiegigant met een omzet van bijna drie miljard euro. Gespreksleider Rick Nieman zou hem uitgebreid interviewen over de wijze waarop hij de integratie van deze bedrijven gaat uitvoeren.

Zou. Want corona zette een streep door het evenement. De studio in De Hallen bleef leeg. Net zoals zoveel andere studio’s de komende maanden leeg zullen staan. De leegte regeert: alle ontwikkelingen die we vanavond zouden bespreken, staan on hold. 2020 lijkt voor alle tv-productiebedrijven een afgeschreven jaar, zo snel kan het tij keren.

Oege Boonstra

Terug naar overzicht