Juist met Jens: ‘Baasjes’
woensdag 5 februari 2025

Juist met Jens: ‘Baasjes’

Je kent het vast wel: je hebt een idee waar je zelf zwaar enthousiast over bent. Het soort idee waarvan je zeker weet: dit wordt goud! Vol overtuiging presenteer je het aan je team, maar dan… blijft het stil. Een beetje ongemakkelijk zelfs. Je hoort jezelf praten, maar ziet niemand echt aanhaken. 

Is je idee dan niet goed? Ja, natuurlijk wel! Het ligt eraan hoe je jouw idee brengt. Er zit namelijk een kloof tussen het briljante plan in je hoofd en de mensen die het straks moeten uitvoeren. Daar gaat het vaak mis.

Dit doet me denken aan de radiowereld. Daar hebben we een bijnaam voor leidinggevenden die het niet goed doen: ‘baasjes’. Het liefst zo denigrerend mogelijk uitgesproken. En blijkbaar een woord dat uitnodigt om in een afscheidsmail, LinkedIn post of persoonlijke WhatsApp te gebruiken. ‘Baasjes’, ook wel bekend als ‘de leidinggevende die het niet snapt’. Die komt met dingen die toch niet werken, waar de luisteraars niet op zitten te wachten of iets dat lang geleden al een keer jammerlijk is mislukt.

Een goed idee is pas
een goed idee als
iedereen het voelt

Maar laten we eerlijk zijn, ze zijn niet voor niets leidinggevende geworden. Ze zijn slim, hebben scherpe ideeën, goede visies en vaak grote plannen. Alleen lukt het ze blijkbaar niet om hun teams mee te krijgen. En dat is zonde, want een goed idee is pas een goed idee als iedereen het voelt. De sleutel tot succes? Verbinding.

Ik zag ooit een creatieve directeur die het wél begreep. Elke maandagochtend ging zij even zitten met haar team. Geen monoloog, geen PowerPoint, maar een gesprek. Wat willen we deze week bereiken? Wat heb jij nodig? Hoe maken we dit samen beter? Iedereen deed mee. Ideeën werden gedeeld, feedback werd verwerkt en het team voelde zich serieus genomen.

Wat er gebeurde? Mensen voelden eigenaarschap. Het was niet langer alleen háár plan, maar het werd hún plan. Het resultaat: niet alleen een geweldig eindproduct, maar ook een team dat er trots op was. En dat is nou de kracht van goed leiderschap.

Daarvoor hoef je ook niet altijd zelf met hét perfecte idee te komen. Sterker nog, vaak hoef je alleen maar te luisteren. En soms wat vragen te stellen, zoals ‘Hoe zien jullie dit voor je?’, ‘Wat hebben jullie nodig om het te laten werken?’ of ‘Hoe maken we het samen beter?’ En dan blijkt ineens dat die geweldige ideeën wél omarmd gaan worden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat betrokken teams 21% productiever zijn en 59% minder kans hebben op verloop.

Het verschil maken is dus niet ingewikkeld. Het zit in kleine momenten. Even zitten, even luisteren. Het gaat niet om het perfecte plan, maar om hoe je jouw mensen meeneemt in het verhaal. Want eerlijk: wie wil nou geen team dat niet alleen meedoet, maar er ook echt zin in heeft?

Jens Timmermans
Jens Timmermans werkte aan de creatieve, technische en zakelijke kant van de radio. Nu helpt hij als oprichter van Met Jens bedrijven met leiderschap en teamontwikkeling.

Bericht delen