Ali Haselhoef
Conceptontwikkelaar Online Journalistiek KRO-NCRV Innovatie
Ali Haselhoef
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Schrijvende robots

donderdag 24 september 2020
Ali Haselhoef
Conceptontwikkelaar Online Journalistiek KRO-NCRV Innovatie

Deze week hebben mijn collega Badr Ismaili en ik geëxperimenteerd met de video recognition API van de Finse AI-startup Valossa. Met deze AI kun je emoties herkennen, gezichten, handelingen, objecten, dieren, scenewisselingen, kleuren en verschillende stijlen. Het doel is om geautomatiseerd films te maken.

Dit klinkt als toekomstmuziek en misschien is het dat ook wel. Maar twee jaar geleden was ik voor KRO-NCRV in Austin op South by SouthWest (SXSW), de belangrijkste wereldwijde conferentie op het gebied van innovatie, technologie en trends. Op dit festival hoorde ik over moderne newsrooms in Zweden en Finland waar meer artikelen worden geschreven door algoritmes dan door journalisten. Deze bijeenkomst heeft destijds een verpletterende indruk op mij gemaakt. Zo snel kan het gaan, dat robots volledige artikelen schrijven.

“If there is data we can make articles from it”

Het gaat dan vooral om nieuwsartikelen over sport. De grote voetbalwedstrijden worden door journalisten verslagen, maar de kleinere lokale wedstrijden en sporten die meer niche zijn, blijven liggen terwijl daar wel een publiek voor is. Deze doelgroepen worden nu bediend door robots.
Behalve voetbalwedstrijden zijn ook verkeersfiles, vertragingen van treinen, weersverwachtingen en huizenverkoop populair. Geen onderwerpen waar journalisten mee bezig willen zijn, maar wel informatie die interessant is voor heel gericht publiek.
Robin Govik, CEO van MittMedia, stelt dat robotisering een kans is voor journalisten. Het algoritme kan het vuile werk doen, terwijl journalisten de diepte ingaan. Een robot schrijft veel sneller en maakt minder fouten, maar kan nooit zo goed schrijven als een journalist. Een algoritme heeft geen notie van moraal, ethiek of esthetiek. Wel kun je een robot leren om informatie, feiten en stijl te verwerken in een leesbaar artikel.

Maar kunnen we er ook film van maken?

De vraag dringt zich op of dit ook gaat lukken met video. Kan onze robotredacteur +Eddie leren wat er te zien is in beeld en met behulp van machine learning zinvolle scenes kiezen om korte films, trailers en promo’s te maken?
De eerste geautomatiseerde video die we maken, bestaat uit een aaneenschakeling van korte gewelddadige actiescènes, want het algoritme herkent agressieve handelingen en kan die achter elkaar zetten. De scènes zijn overtuigend en lopen goed in elkaar over. Op het eerste gezicht lijkt dit een veelbelovende techniek voor het geautomatiseerd promo’s maken bij actiefilms, maar kan dit ook leiden tot een geloofwaardige journalistieke montage?
Met +Eddie  gaan we de komende maanden uitzoeken in een ‘proof of concept’ of het mogelijk is om een geautomatiseerde montage te maken, waarin we een beeld krijgen van armoede in de jaren ‘90.

Ali Haselhoef
Conceptontwikkelaar Online Journalistiek
KRO-NCRV Innovatie

Bericht delen