Ali Haselhoef
Conceptontwikkelaar Online Journalistiek KRO-NCRV Innovatie
2020 - week 39

+Eddie

+Eddie, onze robotredacteur bij KRO-NCRV ontsluit met machine learning, artificiële intelligentie en slimme algoritmen het archief van Brandpunt over het thema armoede.

Als conceptontwikkelaar vind ik het belangrijk om onze online journalistiek te vernieuwen met innovatieve ideeën. Op het moment houd ik me vooral bezig met kunstmatige intelligentie. Eén van onze oudste titels, Brandpunt, is bijna zestig jaar op televisie geweest en heeft een enorme hoeveelheid reportages.
Deze reportages wil ik ontsluiten voor een jongere generatie. Daarvoor heb ik samen met Badr Ismaïli, NPO Innovatie en Limecraft het project +Eddie opgezet. Vlak voordat ik op vakantie ging, hebben we +Eddie 442 reportages laten zien. Zij doorzoekt met verschillende algoritmen alle audio, leest alle typografie in bewegend beeld en probeert met computer vision ook te begrijpen hoe armoede er uitziet.
Als +Eddie bijvoorbeeld uitgemergelde kinderen ziet in Amsterdam-Zuid, dan weet zij dat het om anorexia gaat en niet om armoede; dat is ongelooflijk.

Eddie klein

Maar +Eddie maakt ook fouten. Zo denkt zij dat een uitzending over baarmoederkanker over armoede gaat. Dat bij een reportage over schijnhuwelijken een man in gebrekkig Nederlands  zegt: el ‘k armoede, waarbij hij bedoelt ‘elkaar ontmoeten’. Daarbij weet +Eddie niet dat geestelijke armoede bij de jeugd in Rusland iets anders is dan materiële armoede. Ook het herkennen van armoede in beeld gaat nog niet vlekkeloos. Zo vindt +Eddie de verslaggever van Brandpunt armoediger dan een zwervertje op de vuilnisbelt. Dat is dan weer ontzettend grappig.

Ik vind AI fascinerend. Het is verbazingwekkend wat allemaal mogelijk is. Natuurlijk worden ook nog veel fouten gemaakt. Maar ondanks alle ‘errors en false positivs’ heeft +Eddie toch een mooie serie reportages ontsloten die we via het traditionele zoeken op trefwoorden minder snel gevonden zouden hebben.
De eerste pareltjes zijn inmiddels uitgezonden op YouTube en Facebook van Brandpunt+. Het blijkt een succes, want meer dan 200.000 jongeren hebben deze shortforms bekeken met veel reacties en hoge betrokkenheid. Bijvoorbeeld 6.000 Junks midden in het keurige Zwitserland (1994) 

Deze week moeten we een beslissing nemen over het vervolgtraject, want we willen ook geautomatiseerd spotlijsten maken en met kunstmatige intelligentie monteren. Zal het +Eddie lukken om autonoom een montage te maken over armoede en welke algoritmes hebben we daarvoor nodig? Morgen hierover meer.

Ali Haselhoef
Conceptontwikkelaar Online Journalistiek KRO-NCRV Innovatie

De week van Ali Haselhoef

Conceptontwikkelaar Online Journalistiek KRO-NCRV Innovatie
2020 - week 39