Q is good for you (& me!)
‘Q is good for you’. Het schalt op 31 augustus 2005 voor het eerst uit de boxen van landgenoten die afstemmen op 100.7FM, de frequentie waar tot die tijd Noordzee FM op te ontvangen is. Ik weet dan nog niet dat Q in een later stadium ook echt good for me zal zijn.
In 2005 neemt de Persgroep (nu DPG Media) de frequentie en inboedel (inclusief de kantinejuf, José, inmiddels 61 en nog altijd werkzaam bij Q) van het toenmalige Noordzee FM over. Qmusic begint en het land hangt vol met ‘Q is good for you’. Als je die slogan leest, hoor je ook nog steeds het deuntje erbij in je hoofd, hè?
Van een stille start is geen sprake. In de hoogtijdagen van afzeiktelevisie en wanneer internationale conflicten en even later de economische crisis grote schaduwen werpen over de maatschappij, komt Qmusic met een feelgoodconcept. Een feest op de radio. Die vrolijkheid verovert al snel veel terrein.
“Wat? Gaan ze elke dag een úúr lang ‘foute’ muziek draaien?” Het Foute Uur wordt een ongekend succes. En ook het inmiddels iconische spel ‘Het Geluid’ vermenigvuldigt in deelbaarheid: met een ontzettend simpel huis-tuin-en-keukengeluid een ontzettend hoog geldbedrag winnen. Het klinkt allemaal bijna te makkelijk, maar het is nog niemand gelukt om het te evenaren.
In 2015 wordt het 10-jarig bestaan groots en meeslepend gevierd op een containerschip, met optredens en confetti. Ik ben erbij. Hoewel ik dan nog voor SBS6 werk en pr doe voor parels als K3 zoekt K3 en de programma’s van Beau van Erven Dorens en Irene Moors, wordt daar een zaadje geplant. Hier wil ik ooit wel bij horen! Wat een vrolijkheid en energie straalt dit bedrijf uit. Ik ga op de foto in de fotobooth met een grote taart en een Q-logo. Deze foto zal ik later gebruiken om aan te kondigen dat ik bij Q ga werken. Maar dat weet ik dan nog niet.
Nu, vijf jaar later hoor ik er inmiddels drie jaar bij en hoewel ‘Q is good for you’ plaatsgemaakt heeft voor ‘Q sounds better with you’ is het feelgoodconcept nog grotendeels onveranderd. En ook voor werknemers is het credo ‘work hard, party hard!’ En met succes, want we zijn marktleider geworden in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar. Alleen door corona even geen groot feest. Maar als je werk een feest is, is dat ook niet zo’n probleem. Dat halen we nog wel in!
Jelle Klerx
PR Manager Qmusic
De week van Jelle Klerx
-
ΜaandagQ is good for you (& me!)
-
DinsdagHet geruchtenvacuüm
-
WoensdagVan een drol een gebakje maken
-
DonderdagDe paradoxen in de media
-
VrijdagHet piepsysteem