Inge den Hartog
Head of idtv+
2022 - week 06

Kijkcijfers

Mijn werkdag begon vandaag om 08.00 uur, toen de vele appjes op mijn telefoon binnenkwamen. Waar ik al twee jaar bang voor was, gebeurde nu ook bij ons: het halve team van idtv+ meldde zich af vanwege directe en indirecte coronabesmettingen.

Daar baal ik even goed van. Tegelijkertijd ben ik ook blij met de afspraak die we begin dit jaar met ons team maakten: we gebruiken de groepsapp voor 08.00 uur en na 18.00 uur niet. Dat is belangrijk voor ons allemaal. Vandaag zorgde het ervoor dat het ontbijt met mijn drie jonge kinderen ongestoord gezellig bleef.

Na mijn eerste baalmoment rijd ik een half uur later alsnog met een glimlach weg bij het schoolplein. Niemand heeft heftige klachten en dus gaan de meeste digitale meetings gewoon door. We blijven er samen onze schouders onder zetten.

Onafhankelijk onderzoek
Ik kijk uit naar de meeting die we vandaag hebben met MediaTest. Dit is het onderzoeksbureau dat sinds twee jaar alle grote opdrachten van idtv+, het content- en experiencebureau van idtv dat ik mag aansturen, onafhankelijk onderzoekt.

Het is de kern van waar we voor staan: als je content in opdracht maakt, dan zijn ‘kijkcijfers’ – in welke hedendaagse term je die ook wilt gebruiken – belangrijk. Maar wat die content vervolgens met een doelgroep doet, dat wordt vaak vergeten. Ook impact kun je meten, om zo jouw werk én de investering van je opdrachtgever te valideren.

De dag dat de resultaten binnenkomen, blijft altijd even spannend. Uit ervaring weet je eigenlijk altijd wel hoe goed de content was die je gemaakt hebt. Plus, de ‘kijkcijfers’ waren goed. Maar de vraag blijft: zorgde dit ook voor het effect waar je op stuurde?

Het zien van de resultaten van ons werk blijft bijzonder. De NPS van onze opdrachtgever blijkt gelukkig significant hoger uit te vallen bij consumenten die de content van idtv+ hebben gezien in vergelijking met hen die onze content niet hebben meegekregen. Ons werk voor de klant werkt.

En dus eindigt mijn dag net zo positief als de testuitslagen van mijn collega’s.

Inge den Hartog
Head of idtv+

De week van Inge den Hartog

Head of idtv+
2022 - week 06