Loet Bol
Managing Director Lichtmacht
2024 - week 50

Groen produceren: ‘Waarom zou ik?’

Mij werd enige tijd geleden door BM aangeboden om De week van… in te vullen. Deze week zou samenvallen met het decembernummer, onder andere gewijd aan duurzaamheid/groen produceren.

Voorafgaand aan het uitbrengen van het blad deze week, zou in Beeld & Geluid een BMS over groen produceren plaatsvinden met Harm Edens (wie anders?) als presentator. De rode draad wat betreft thema deze week leek de redactie en mij wel duidelijk. Duurzaamheid en ‘groen produceren’: er is veel over geschreven, nog meer over gezegd, ligt politiek gevoelig en heeft ons als Lichtmacht met alle investeringen die we gedaan hebben al veel geld gekost. Dus waarom zou ik?

Zoals gezegd hebben wij als organisatie de afgelopen jaren (heel) veel budget vrijgemaakt voor verduurzaming/vergroening. Hoewel ik er nog steeds 200% achter sta, heeft het ons dus geen opdracht meer gebracht. Ik heb met veel plezier pagina’s vol geschreven in uitgebrachte aanbestedingen: het volledig LED maken van onze totale voorraad, de 300 geplaatste zonnepanelen op ons dak, nieuwste zuinige en elektrische transportmiddelen, hoogwaardig dakisolatie, gevelisolatie en +++beglazing in ons pand et cetera. Resultaat: geen enkele extra opdracht.

Ondanks dit bedrijfstechnische resultaat zijn we echter elke dag nog enorm trots en blij dat we deze investeringen hebben gedaan! Neem onze meest recente aanwinst: een volledig nieuwe elektrische transportbus. Hoe leuk is dat? Wat ik wil aangeven, is dat je groen produceren niet gaat realiseren met verplichte regelgeving, het kijken naar de concurrentie of het nastreven van het ideale financiële businessmodel. Er moet eenvoudigweg een hoge mate van intrinsieke motivatie zijn om het nut van groen produceren werkelijk geïntegreerd in de organisatie te krijgen.

Blijft de vraag of een niet per definitie winstgevend businessmodel voor ons als bedrijf wel zo’n duurzame oplossing is? Dus ja, waarom zou ik? De sessie zoals hierboven genoemd met presentator Harm Edens bleek na 10 minuten een dekmantel voor een verrassingsfeest ter ere van Harms 40-jarig jubileum in de media. Een mooie, leuke en emotionele verrassing voor hem en voor degenen die voor de sessie waren gekomen.
Echter: in de slechts 10 minuten waarin ik Harm Edens met de bekende passie, goed onderbouwd, duidelijk, vaak grappig maar ook vol emotie over het onderwerp en de noodzaak van groen produceren aanhoorde, was ik om. Het werd me weer eens ernstig duidelijk dat je over dit onderwerp eigenlijk geen seconde mág twijfelen, maar dient te handelen waar mogelijk. 

Dus om een beetje op z’n Harm Edens te eindigen: “Handelen is het motto, de tijd van treuzelen is voorbij.” Nou, hierom dus!

Loet Bol
Managing Director Lichtmacht 

De week van Loet Bol

Managing Director Lichtmacht
2024 - week 50