Guido de Graaf
Creative Lead 100% NL
2021 - week 16

Eerste moves op Prince

Bij 100% NL zit ik tussen de muziek. Muziek stuurt mijn stemming, brengt me in beweging. Dat begon al in de baarmoeder. Toen maakte ik mijn eerste moves op de muziek van Prince. 21 april was zijn sterfdag.

Ik was vier jaar. Wilde voetballen in de woonkamer met mijn zus. Die weigerde met mij een soepel één-tweetje om de eettafel te maken. Ze imponeerde liever mijn ouders met haar net ingestudeerde danspasjes. Van voetballen ging die avond niets komen. Dus ik besloot om voorzichtig mijn heupjes te bewegen. En op wie kon ik dat beter doen dan op de King of Funk: Prince.
Mijn moeder vertelt nog steeds op elke verjaardag dat ik al ritmisch tegen haar buikwand schopte toen ze in het Thialf Stadion hoogzwanger bij een concert van Prince stond. De bassen van zijn band werden in die tijd geregistreerd op de Schaal van Richter. Probeer dan maar eens stil te blijven liggen.

Mijn vader had meer cd’s in de woonkamer staan dan er hagels in een pak hagelslag zitten. Natuurlijk zat daar ook Prince tussen. Mijn eigen muziekreis begon op de middelbare school. Ik verzamelde bijzondere R&B en hiphop beats, met een Arabisch tintje. Ik had verschillende beatmakers op MSN, had contact met allerlei labels, wisselde beats uit met mensen over de hele wereld. Die plakte ik aan elkaar met gebrekkige Movie Maker-skills. Ik zette mijn muziek op een nog jong platform: YouTube. Mijn video’s kregen al snel duizenden views, met uitschieters naar honderdduizend views. Terugkijkend had ik mijn YouTubekanaal wat meer liefde moeten geven, maar het was gewoon een puberding. Vluchtig. Het wachtwoord van het account ben ik al jaren kwijt.

Iets ouder hoorde ik de muziek van houselegend Kerri Chandler. Warme gospelklanken, groovende piano’s, dampende housebeats. Ik was verkocht. Nog steeds verdwaal ik in elektronische muziek. Samen met vriend Jesper draai ik in mijn vrije tijd regelmatig onder de naam Darwin Duo. Als alles weer opengaat, wil ik goed voor de dag komen. Daarom ben ik elke week minstens tien uur aan het ‘diggen’ naar nieuwe parels.

Niet echt verrassend dus dat ik nu bij de radio zit. RadioCorp is een fijne werkgever met twee mooie merken: SLAM! en 100% NL. 100% NL bracht me in aanraking met Nederlandse muziek. Het niveau van de Nederlandse popmuziek is hoger dan ooit. Wij hebben een sterke playlist. Mooi ook dat grote artiesten als Racoon en Miss Montreal nu Nederlandstalige albums maken. Muziek in je eigen taal, die je begrijpt, die je raakt. Weer eens wat anders dan meezingen met een hit van Rihanna. Vertaald komt dat ook niet veel verder dan: ‘Onder mijn paraplu-pluu-pluu’.

Ik denk ook creatief mee voor SLAM! Andere muziek, andere doelgroep, andere benadering. Ook deze nieuwe omgeving laat mijn brein weer dansen op nieuwe ideeën.
Als ik later kinderen krijg, krijgen ze een bal. Als ze daar niks mee willen, zet ik een muziekje op. Van Prince. Eens kijken of ze dan voorzichtig met hun heupjes gaan bewegen.

Guido de Graaf
Creative Lead

De week van Guido de Graaf

Creative Lead 100% NL
2021 - week 16