Netflix behoudt ruime koppositie
Netflix blijft leider in de Nederlandse markt van videodiensten. De streamer heeft een marktaandeel van 51%, gevolgd door Videoland (24%) en Disney+ (20%). Amazon Prime Video, HBO Max en Viaplay maken de top 6 compleet.
Onder gezinnen, jongvolwassenen en lagere inkomensgroepen is de penetratie van videodiensten met abonnement (SVOD) het grootst. Opvallend is dat voor het eerst sinds lange tijd weer beweging lijkt te ontstaan in het gebruik van streamingdiensten. Dit komt mede door de opkomst van meekijk- en reclame-ondersteunde abonnementen (SAVOD). Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Telecompaper.
Toename stapeling
Het stapelen van streamingdiensten blijft toenemen. Dit geldt vooral voor 25- tot 35-jarigen, van wie 30% 4 of meer abonnementen afneemt. Binnen deze groep zijn het vooral gezinnen die meerdere diensten combineren. De opkomst van SAVOD-abonnementen draagt bij aan deze ontwikkeling en vormt een nieuwe impuls voor marktgroei. Ook verrassend is dat lagere inkomensgroepen met gemiddeld 32,20 euro per maand het meest besteden aan streaming.
Het aantal huishoudens zonder traditionele tv-abonnementen groeit licht, vooral onder lagere inkomens, alleenstaanden en zelfs 68-plussers. Toch blijft live televisie voor veel abonnees de belangrijkste reden om hun tv-abonnement te behouden. Onder 68-plussers geldt dit zelfs voor 69% van de ondervraagden.
Bovenstaande cijfers zijn afkomstig uit de nieuwste editie van het Telecompaper-rapport ‘Video Behaviour of Dutch Consumers’ waarin wordt onderzocht welke videodiensten, apps en apparaten door Nederlandse consumenten worden gebruiken.
Bron: Telecompaper