Music in Media Awards 2025 uitgereikt
Woensdag zijn in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de Music in Media Awards (MIMA’s) uitgereikt, de jaarlijkse onderscheidingen voor in de media werkzame componisten die hun werk gebruikt zien in film, televisie, commercials en/of podcasts.
Verspreid over twaalf categorieën zijn er prijzen uitgereikt aan onder meer MEAU, Tessa Rose Jackson, Bas van Win, Jeroen Jaspers en Ella van der Woude. Zoals eerdere jaren is ook jong talent weer bekroond met een MIMA New Talent en voor icoon Loek Dikker was er de Oeuvre Award Music in Media.
De uitreiking van de MIMA’s 2025 benadrukte opnieuw de essentiële bijdrage van Nederlandse componisten aan zowel nationale als internationale mediaproducties. Dit evenement heeft zich gepositioneerd als dé toonaangevende viering van muzikale prestaties binnen film, televisie, reclame en andere media. Met de MIMA’s zet Buma Music in Motion het werk van Nederlandse componisten in de schijnwerpers en wordt de rijke diversiteit aan muzikale bijdragen binnen media nadrukkelijk onderstreept. Bovendien wordt de artistieke en narratieve kracht van muziek in media steeds meer erkend en speelt het een steeds grotere rol binnen het creatieve proces van mediaproducties.
Een goed voorbeeld hiervan is de Denk na voordat je iets stuurt campagne van KPN, die jongeren confronteert met de ernst van het ongewenst doorsturen van intieme foto’s. Hiervoor is een samenwerking aangegaan met Amp.Amsterdam en de campagne draait om het nummer Stukje van mij van MEAU (MEAU, Vadim Neef, Simon de Wit). Anderzijds zijn er commercials als die van Heineken, waarvoor de sync – in dit geval Claire de Lune (componist: Federico Solazzo) – op maat gemaakt lijkt.
Ook in de wereld van film en series wordt de cruciale rol van muziek steeds prominenter, of het nu gaat om originele composities of slim gekozen synchronisaties. Liedjes worden zelfs steeds meer een integraal onderdeel van de identiteit van een productie. Neem bijvoorbeeld de serie De Ring, waarbij achtergrondmuziek een cruciale rol speelt om de spanning te verhogen en de impact van de scènes te versterken (componisten: Jorrit Kleijnen, Jacob Meijer, Alexander Reumers).
Maar ook in podcasts en exposities wordt muziek steeds vaker gebruikt als een essentieel onderdeel van de algehele sfeer. De MIMA’s, zoals die woensdag zijn uitgereikt, weerspiegelen direct dit groeiende belang, evenals de diverse muzikale talenten die Nederlandse componisten op het gebied van media te bieden hebben. De volledige lijst winnaars is hieronder te vinden.
De winnaars van de MIMA’s zijn geselecteerd door een vakjury van ruim 40 leden, bestaande uit vooraanstaande professionals die samen het volledige (muzikale) medialandschap vertegenwoordigen.
De winnaars van de MIMA’s 2025
1. Film
Alpha
Componist: Ella van der Woude
Regisseur: Jan-Willem van Ewijk
Producent: Frank Hoeve (BALDR Film)
Overige betrokkenen: Tim Schakel (additionele productie en mix)
2. Korte Film
Vivarium
Componisten: Bas van Win, Jeroen Jaspers (Nozem Audio)
Regisseur: Daan Lucas
Producent: Richard Valk (Valk Productions)
3. Documentaire
Nesjomme
Componist: Alex Simu
Regisseur: Sandra Beerends
Producent: Floor Onrust (Family Affair Films)
4. Sync
Ik Val Niet, Ik Dans – Hologram
Componisten: Lotte Mulder (auteur), Alex Haak, Boaz van Willigenburg, David Quakkelaar, Hilde Luytjes (arrangeurs)
Uitgever: AT Publishing
Regisseur: Simone van Dusseldorp
Producent: Fleur Winters (Big Blue Productions)
Music supervisor: Laura Bell (Bell Music Supervision)
Overige betrokkenen: Jacob van de Water (producer muziek/mixer), Manon van de Kempe, Carlos Yeung, Lea van der Heijden, Jascha Bordon (strijkers)
5. Reclame
KPN – Stukje van Mij
Componisten: MEAU, Vadim Neef, Simon de Wit
Uitgever: CTM Publishing
Regisseur: Emma Branderhorst
Producent: WeFilm
Reclamebureau: Dentsu Creative Amsterdam
Music agency: Amp.Amsterdam
Overige betrokkenen: Phonic artist management, Excited About Music (label)
6. Sync Reclame
Heineken (Forgotten Beers) – Claire de Lune
Componist: Federico Solazzo
Uitgever: Sizzer Music BV
Regisseur: Alex Feil
Producent: Tempomedia Filmproduktion GmbH
Reclamebureau: LePub
Music agency: Sizzer
7. Game
Life Is Strange: Double Exposure
Componist: Tessa Rose Jackson
Regisseur: Jonathan Stauder
Producent: Sarah van Rompaey
Music Supervisors: Ben Sumner, Glenn Herweijer (Feel for Music)
Medecomponisten: Ben Sumner, Glenn Herweijer, Luciano Rossi, Nick Hill, Ape Dos Mil
Overige betrokkenen: Feel for Music (music production), Deck Nine (game developer), Jeff Kurtenacker (audio director)
8. Vormgeving
Podimo (soundlogo)
Componisten: Jeroen Jaspers, Bas van Win (Nozem Audio)
Cliënt: Ilan Hoekstra, Isabelle Pinckaers (Podimo)
9. Podcast
En Niemand Bleef Onaangeraakt (NPO Radio 1/VPRO)
Componist: Vic Willems
Regisseurs: Maurits de Bruijn, Randy Vermeulen
Producenten: Randy Vermeulen (Slowpony), Sharon de Vries (VPRO)
Overige betrokkenen: Femke Bosma (montage, sounddesign), Simone Eleveld (eindmontage, storytelling coach, aanvullend sounddesign), Yeppe van Kesteren (mixage), Anna Peeters (supervisie muziek, aanvullende interviews en research)
10. Serie
De Ring
Composers: Jorrit Kleijnen, Jacob Meijer, Alexander Reumers
Publisher: BNN Vara Music (Copyright Control)
Regisseurr: Frank Ketelaar
Producer: Robert Kievit (BNNVARA)
11. Experience
Sara’s Mysteries – De Theatervoorstelling
Componisten: Darius Timmer, Haytham Safia
Concept en spel: Sara de Monchy
Regisseur: Silke van Kamp
Producent: Nadide Aslan (STIP Theaterproducties)
12. New Talent
Rups
Componist: Jurrian Steman
Regisseur: Susanne Hagen
Producent: Jelle Kleinhesselink
Overige betrokkenen: Ella van der Kooij (zang), Amber Lemmens (sopraansaxofoon), Hanneke Klaver (dwarsfluit), Sietske Brockhoff (contrabas)
Bron: Buma Music in Motion/BM