Aantal tv-abonnees daalt verder
De daling van het aantal tv-abonnees in Nederland heeft zich ook in het eerste kwartaal van 2025 voortgezet, meldt Telecompaper. Het totaal aantal consumenten met een tv-abonnement daalde met 43.000 tot 6,51 miljoen aansluitingen eind maart 2025. Dit betekent een jaar-op-jaar daling van 2,1%.
Alleen glasvezel wist klanten te winnen; alle andere technologieën verloren abonnees. Telecompaper verwacht dat de klantverliezen zich in de komende jaren voortzetten, terwijl het omzetverlies beperkt blijft door jaarlijkse prijsverhogingen. De toenemende concurrentiedruk van OTT-diensten zal echter een grotere negatieve impact op de omzet hebben dan de positieve effecten van prijsaanpassingen.
Omzetdaling blijft beperkt
De omzet op de Nederlandse markt voor consumententelevisie daalde in het eerste kwartaal van 2025 met 1% op jaarbasis tot 438 miljoen euro. Deze daling blijft daarmee achter bij de afname in het aantal abonnees, wat erop wijst dat prijsverhogingen of een verschuiving naar duurdere pakketten de impact deels hebben gecompenseerd. De omzetdaling is vooral toe te schrijven aan teruglopende inkomsten bij VodafoneZiggo en Canal+, terwijl KPN, Delta Fiber en Odido juist hun tv-omzet wisten te verhogen.
Ziggo blijft met afstand marktleider op de Nederlandse tv-markt. KPN wist in het eerste kwartaal van 2025 zijn marktaandeel licht te vergroten met 0,1 procentpunt tot 34,6%, ondanks een daling in het absolute aantal klanten. Odido voegde opnieuw tv-klanten toe en verstevigde zijn positie als derde speler op de markt met een aandeel van 7,2%. Delta Fiber zag zijn marktaandeel eveneens groeien, tot 6,5%.
Bovenstaande gegevens zijn gebaseerd op het rapport Dutch Consumer Television Market 2025-Q1 van Telecompaper. Dit rapport analyseert de ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor aansluitingen en omzet van consumententelevisie en vergelijkt de bevindingen met resultaten uit eerdere kwartalen. Het bevat een vijfjaarsprognose voor abonnementen en omzet van consumententelevisie, uitgesplitst naar technologie.
Bron: Telecompaper