Voorkeursposities op radio verhogen reclameherinnering
Uit recent onderzoek van DPG Media Radio, in samenwerking met Mediabrands, wordt bevestigd dat de eerste twee posities in een reclameblok een significant positievere impact hebben op reclameherinnering. Commercials die aan het begin van een blok worden geplaatst, blijven veel beter hangen bij luisteraars, ongeacht de lengte van de commercial, de bekendheid van het merk of de mate van aandacht die aan het reclameblok wordt besteed.
Het onderzoek, uitgevoerd onder 1.800 respondenten, richtte zich op de effecten van verschillende posities in een reclameblok op reclameherinnering. De deelnemers luisterden naar een realistisch reclameblok van vier minuten, waarin twaalf commercials werden afgespeeld. Vervolgens werd getest welke merken zij zich konden herinneren.
Eerste en tweede positie grootste impact
De resultaten laten zien dat de eerste en tweede positie in het reclameblok veruit de meeste impact hebben op reclameherinnering. De Top of Mind reclameherinnering voor merken op de eerste positie blijkt meer dan vier keer zo hoog te zijn als bij andere posities, de tweede positie scoort bijna 3 keer zo hoog. Ook de spontane reclameherinnering is het sterkst bij de eerste positie, gevolgd door de tweede positie.
Geholpen reclameherinnering toont een vergelijkbaar beeld: de eerste commercial scoort significant hoger dan alle andere posities in het blok, gevolgd door de tweede positie. Dit geldt voor alle onderzochte spotlengtes (15, 20 en 25 seconden) en merken, zowel bekende als minder bekende. De laatste en voorlaatste positie scoren licht hoger dan commercials die in het midden van het blok geplaatst waren.
Belang voorkeurspositie nog groter bij verminderde aandacht
Het onderzoek is uitgevoerd in een realistische experimentele setting, waarbij luisteraars de mogelijkheid hadden om tijdens het luisteren iets anders te doen. Uit de verdeling van de aandacht bleek dat 16% van de respondenten met volledige aandacht naar het reclameblok luisterde, terwijl 32% een deel van het fragment ook iets anders deed en 53% grotendeels bezig was met een andere taak. Interessant is dat de voordelen van voorkeursposities aan het begin van het blok groter worden naarmate de aandacht van de luisteraar afneemt. Dit benadrukt het belang van strategische plaatsing van commercials om de reclameherinnering te maximaliseren, zelfs onder omstandigheden van mindere aandacht.
Belang voor adverteerders
Voor adverteerders biedt dit onderzoek waardevolle inzichten om de effectiviteit van hun campagnes te vergroten. Door commercials strategisch te plaatsen aan het begin van een reclameblok, kunnen zij rekenen op een hogere herinnering bij luisteraars. Dit geldt niet alleen voor grote, bekende merken, maar juist ook voor minder bekende merken, die vaak meer moeite hebben om de aandacht van consumenten te trekken.
Joris Korver, Lead Insights & Effectiveness, Mediabrands: “Dit onderzoek bevestigt dat voorkeursposities in een reclameblok goud waard zijn. Adverteerders die deze strategische plekken benutten zien een significante verbetering in reclameherinnering, wat essentieel is in de huidige competitieve markt.”
Bron: DPG Media/BM
