Commissariaat verduidelijkt regionale radioregels
Aan de vooravond van de veiling van de niet-landelijke commerciële radiofrequenties heeft het Commissariaat voor de Media verduidelijkt hoe de zogeheten dertigprocentregel zal worden gehandhaafd. Vanaf 1 september geldt er geen inhoudelijke eis meer om het regionale karakter van deze zenders te waarborgen, maar alleen een bereiksmaximum: niet meer dan dertig procent van alle Nederlanders mag het radiostation op FM kunnen ontvangen (en maximaal vijftig procent via DAB+).
Om te voorkomen dat partijen deze regels omzeilen, zal het Commissariaat toezicht gaan houden. Daarbij wordt gekeken naar de look-and-feel van het totaalprogramma, waarbij de combinatie van zendernaam, dj’s en muziek uniek moet zijn. Enige overlap wordt gedoogd: zenders mogen hetzelfde nieuwsbulletin uitzenden, of dezelfde hitlijst, en dj’s mogen op verschillende radiostations te horen zijn. Het ongewijzigd doorgeven van een andere radiozender mag niet als het totaalbereik daarmee boven dertig procent uitkomt.
Onzekerheid
De nieuwe regelgeving gaat gepaard met een scherpere scheiding tussen landelijke en niet-landelijke radio en brengt momenteel grote onzekerheid in de markt, omdat sommige bestaande uitzendconstructies onmogelijk worden gemaakt en andere niet. Zowel landelijke als regionale zenders probeerden daarom vorige maand, tevergeefs, af te dwingen dat de veiling zou worden gepauzeerd. Met de bekendmaking lijkt het Commissariaat nu rust te willen brengen en bedrijven met onhaalbare plannen de kans te geven zich terug te trekken.
Zoals de minister eerder al liet weten, lijkt puur het hanteren van dezelfde stationsnaam niet genoeg om een overtreding te veroorzaken: ‘Waar het om gaat, is dat het radioprogramma gedurende het etmaal niet voor een groot deel hetzelfde is.’ De regioveiling verloopt in etappes (FM-pakketten eerst) en start aankomende dinsdag.
Bron: CvdM/BM/Roeland van Zeijst